Ook buitenlandse klanten KPN ontdekken chat
AMSTERDAM (ANP) – Ook KPN-klanten in het buitenland gebruiken steeds meer mobiele applicaties en sociale media om te communiceren. Dit gaat ten koste van het bel- en sms-verkeer. Dit zei bestuursvoorzitter Eelco Blok van KPN dinsdag in een toelichting op de kwartaalcijfers.
In april kwam KPN met een winstwaarschuwing, omdat de winst in Nederland door deze trend onder druk kwam te staan. „We beginnen deze ontwikkeling nu ook in de internationale markt te zien, maar niet met dezelfde impact als in Nederland. We zien in het buitenland een ander gedrag van consumenten. Ze pakken nieuwe dingen later op”, aldus Blok. Behalve in Nederland is KPN actief in Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.
De tendens in Nederland dat klanten minder sms’en en bellen en meer gebruikmaken van chat-applicaties en gratis beldiensten als WhatsApp en Skype zet door. In vergelijking met een jaar eerder nam het sms-verkeer onder klanten met een Hi-abonnement met 16 procent af. „De trend zet door, maar verergert niet”, zei Blok. KPN komt in september met nieuwe abonnementen, die op het veranderende consumentengedrag moeten inspelen.
KPN verwacht binnen 2 jaar de invloed van de nieuwe abonnementen op de winstgevendheid te kunnen beoordelen. „Onze abonnementen hebben een maximale looptijd van 2 jaar, dus uiterlijk over 2 jaar zijn al onze klanten gemigreerd naar de nieuwe structuur”, aldus Blok.
De nieuwe bestuursvoorzitter kon nog geen duidelijkheid geven over de uitwerking van de plannen voor Frankrijk en Spanje. KPN gaf eerder al aan zich in die landen vooral te willen richten op de groei van Ortel, een merk dat zich richt op klanten van allochtone afkomst. Alle opties voor de andere merken die KPN in die landen hanteert, zoals Simyo, liggen volgens Blok nog altijd op tafel. „Daar nemen we in de komende maanden een beslissing over.”