Jetpack: Motorfiets onder de vliegtuigen
Het ziet er bijzonder uit, een man die staand opstijgt met op zijn rug iets wat lijkt op twee grote witte bloempotten. Met de jetpack, een „helikopter op rugzakformaat”, wil initiatiefnemer Glenn Martin realiseren wat mensen al eeuwenlang willen: vliegen, zo vrij als een vogel.
Leonardo da Vinci tekende in de 15e eeuw al ingenieuze vliegconstructies; in 1903 slaagden de gebroeders Wright er eindelijk in een werkende vliegmachine te bouwen. Sinds die tijd heeft de ontwikkeling bepaald niet stilgestaan. Jumbojets, helikopters en straaljagers zagen het licht.
Toch zinden al die toestellen de Nieuw-Zeelandse Martin niet. Hij wilde vrij kunnen vliegen. Als een motorrijder, niet als de bestuurder van een auto of een vrachtwagen.
Opnamen van de diverse testvluchten die de firma Martin Aircraft Company op internet plaatste, doen in eerste instantie denken aan beelden uit het begin van de vorige eeuw van mensen die met allerlei wonderlijke vleugelcreaties om hun armen het luchtruim kozen – en roemloos neerstortten.
In dit geval wappert de piloot echter niet met zijn armen, maar stijgt hij stokstijf op. Hij stort bovendien niet neer, maar landt gecontroleerd.
De testvluchten gingen steeds een stapje verder: net boven de grond rondjes draaien in een parkeergarage, daarna een poging op een vliegveldje, waarbij de piloot opsteeg tot 15 meter hoogte. Tijdens de laatste vlucht bereikte de testvlieger een hoogte van 1500 meter en landde hij aan een parachute.
Hij zou vliegend naar beneden kunnen komen; de parachute is bedoeld om ongelukken te voorkomen wanneer de motoren dienst weigeren. Hoe dat in de praktijk werkt, werd met deze vlucht getest.
De firma verwacht over anderhalf jaar de verkoop van de jetpack te kunnen starten. Vraagprijs: 100.000 dollar (ruim 70.000 euro).
Maar wie zit er nu op zo’n apparaat te wachten? Boeren in de Australische outback die geen vliegtuig kunnen betalen? Veel verder dan de buurman komt het toestel niet, met een bereik van 50 kilometer bij een snelheid van 100 kilometer per uur.
Martin ziet vooral mogelijkheden in de militaire sector, zeker voor de onbemande versie van de jetpak. Die zou mooi ‘pakketjes’ kunnen afleveren die defensie liever niet door mensen laat bezorgen.
Een vredelievender toepassing is bij reddingsoperaties. Met dit vliegpak zouden hulpverleners op plaatsen kunnen komen die voor helikopters onbereikbaar zijn.