Postzegelprijs tot 2005 niet omhoog
Postzegels zullen tot 1 januari 2005 niet in prijs stijgen. Dat is minister Brinkhorst van Economische Zaken donderdag overeengekomen met de Tweede Kamer.
Zelf wilde Brinkhorst de prijzen van postzegels bevriezen tot 1 januari 2007. Een kamermeerderheid stak daar donderdag echter een stokje voor. Diverse fracties willen dat de minister dit jaar eerst een visie presenteert op de toekomst van de postmarkt, voor ze zich aan verdergaande besluiten willen binden.
Het is de bedoeling dat de postmarkt op 1 januari 2007 volledig geliberaliseerd is. Op dit moment heeft TPG het monopolie. Omdat TPG jaarlijks forse winsten maakt, besloot het vorige kabinet zeer tegen haar zin de posttarieven te bevriezen. Het kabinet baseerde zich daarbij op adviezen van de kartelwaakhonden NMa (algemeen) en Opta (post en telecom).
Brinkhorst wilde de bevriezing deze week ineens doortrekken tot 2007. Dat was opnieuw tegen het zere been van TPG. Volgens het bedrijf zet het langdurig bevriezen van de tarieven de winst van de postdivisie onder druk. Ook de ondernemingsraad van TPG heeft geprotesteerd tegen de kabinetsplannen, omdat die zouden kunnen leiden tot het verdwijnen van banen.
In de Tweede Kamer trof minister Brinkhorst donderdag weinig steun aan voor zijn plan. Vanuit diverse standpunten kwamen de fracties tot de conclusie dat bevriezing tot 2007 een overhaaste stap is. Zij willen eerst met Brinkhorst verder discussiëren over de overgang van de postmarkt naar liberalisering en de consequenties die dat heeft voor TPG en de postzegelprijs.
PvdA-woordvoerder Crone liet weten dat de winsten van TPG volgens hem nog wel iets verder kunnen worden afgeroomd door de postzegelprijs omlaag te brengen. CDA, VVD en ook SP delen daarentegen de vrees van het personeel van TPG dat het bevriezen van de tarieven wel eens ten koste van het aantal banen zou kunnen gaan en willen eerst meer duidelijkheid.
VVD-kamerlid Blok vindt dat Brinkhorst nu eerst in kaart moet brengen wat de overheid precies aan prestaties van TPG verwacht. Afhankelijk van de voorwaarden die aan de dienstverlening van het postbedrijf worden gesteld, mag de winst wat hem betreft omhoog of omlaag. Hij denkt daarbij bijvoorbeeld aan het aantal postkantoren en brievenbussen.
TPG kan zich goed vinden in verkorting van de bevriezing. Het bedrijf stelt zijn monopoliepositie niet te misbruiken. „De afgelopen twaalf jaar was de inflatie 42 procent, de prijs van een zegel ging maar 13 procent omhoog.” Het postbedrijf is ook voorstander van een breder zicht op de ontwikkelingen op de postmarkt. „Het gaat niet alleen om de prijs, maar ook om de dienstverlening straks. Zoals vragen als is er na de liberalisering een goed gespreid kantorennet.”