Kerk & religie

Geloven is actieve daad die van Boven gewerkt wordt

AMBT DELDEN – „Geloven is een actieve daad van de mens. Als iemand een keuze maakt om in God te geloven, doet hij dat als God in zijn hart gewerkt heeft.”

Van een medewerker
11 July 2011 08:59Gewijzigd op 14 November 2020 15:46
AMBT DELDEN  – Evangelist Arjan Baan (l.) en ds. Etienne Maritz leiden  de pastorale groeiconferentie van Heart Cry in Ambt Delden. Foto RD
AMBT DELDEN  – Evangelist Arjan Baan (l.) en ds. Etienne Maritz leiden de pastorale groeiconferentie van Heart Cry in Ambt Delden. Foto RD

Dat zei ds. Etienne Maritz zaterdag tijdens de pastorale groeiconferentie van de stichting Heart Cry in Ambt Delden. De conferentie, die 850 deelnemers trok, begon op vrijdagavond en duurde tot vanmorgen. Aansluitend volgt deze week een gezinsconferentie.

Evangelist Arjan Baan, directeur van Heart Cry, deelde mee dat de stichting het belang inziet van godvrezende gezinnen. Mede daarom waren er aparte tiener- en kinderprogramma’s. Jongeren konden na een toespraak in een apart programma doorpraten met hun mentor over het onderwerp. Baan zei desgevraagd dat de Heere ook de harten van kinderen en jongeren kan aanraken en dat hij dat vorig jaar tijdens de conferentie heeft meegemaakt.

Op de stoelen van conferentiecentrum Kroeze Danne lag voor iedere conferentieganger het boek ”De veranderende kracht van vergeving”. Het is uitgegeven door Heart Cry en geschreven door de Amerikaan Philip Nunn, oud-zendeling in Colombia. Het werkje gaat over vergeving tussen mensen. In het voorwoord schrijft Baan dat het koesteren van wrok kan leiden tot het worden van een wrak. Heart Cry wil meer boeken uitgeven.

Het thema van de conferentie was ”Kom! Maak God met mij groot!” Ds. Maritz uit Zuid-Afrika sprak op zaterdag over ”Gods rechtvaardigheid en onze verlossing” en over ”Gods heiligheid en onze verandering naar Zijn beeld”. Gisteren waren de thema’s van zijn toespraken: ”Gods soevereiniteit en het lijden op deze aarde” en ”Gods heerlijkheid en onze verlossing bij de wederkomst”.

Op zaterdagmorgen sprak hij over de rechtvaardiging vanuit Romeinen 3 vanaf vers 21. De grootste zonde is, aldus ds. Maritz, om niet in Jezus te geloven. „Sommigen zeggen dat een mens eerst zijn zonde moet kennen, maar dat is niet wat Jezus zegt. Ik lees nergens in de Bijbel dat droefheid over de zonde en belijdenis doen van zonde een mens redden. Alleen het geloof redt. Wie Jezus met de mond belijdt en met het hart gelooft, zal gered worden.” De predikant zei dat ook het hebben van geestelijke ervaringen, het houden van de wet of het ondergaan van de doop niet helpen bij het verkrijgen van vrede met God.

Het geloof is volgens hem een actieve daad. „Niemand kan je redden als je God niet op Zijn Woord gelooft. Dat vertrouwen werkt de Heilige Geest. Als iemand met zijn hart gelooft, is er geen bijzondere ervaring nodig. Het geloof is een actieve daad 
van de mens. Als je de keuze maakt om te geloven, heeft God dat geloof in je hart gewerkt. Zet de stap en zeg: „Ik vertrouw op Uw offer.” Het geloof is echt als hart en denken samenstemmen en als je erop vertrouwt dat Christus voor je gekruisigd is.” Hij kan zich niet vinden in preken waarin getwijfeld wordt aan een dergelijk geloof en vindt het beter om te bemoedigen dan om af te breken.

Ds. Maritz ontkende niet dat droefheid over de zonde nodig is. Zij is echter geen voorwaarde voor het geloof, maar een vrucht ervan. „Er bestaat geen rechtvaardigmaking zonder gevoel van schuld. Als vrucht van het geloof zie ik dat mijn hele wezen slecht is. Het ontbreekt ons vanuit onszelf aan een recht zicht op de heerlijkheid van God. Alles ligt onder de heerschappij van de zonde.”

Hoe weet iemand of zijn of haar geloof echt is? Ds. Maritz noemde drie toetsen. De eerste is terugval in moeilijke tijden, bijvoorbeeld tijdens vervolgingen. Dan blijkt of het gaat om tijdgeloof of om echt geloof. Als tweede noemde hij volharding in tijden van beproeving, bijvoorbeeld bij het verlies van een dierbare, bij een ongeluk, bij financiële tegenslag of bij ernstige ziekte. Toen hij zijn tweede zoon verloor werd hij opstandig, maar toen de Heere tot hem sprak vanuit Jesaja 40 leerde hij buigen.

Een derde punt van toetsing is de tuchtiging. Het is mogelijk dat gelovigen in zonde vallen. „Als ze hun zonden niet belijden, zal God hen tuchtigen. Maar als ze hun zonden wel belijden, zal God hen weer in genade aannemen”, aldus ds. Maritz.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer