Economie

Recessie geeft huismerk nieuwe kans

De Nederlandse consument is huiverig voor huismerken van supermarkten. Maar nu de economische teruggang in de portemonnee voelbaar is, krijgen ze een nieuwe kans.

ANP
19 June 2003 10:07Gewijzigd op 14 November 2020 00:23
RIJSWIJK - Huismerken waren twintig jaar geleden slappe aftreksels van A-merken. Inmiddels hebben ze een eigen gezicht. - Foto ANP
RIJSWIJK - Huismerken waren twintig jaar geleden slappe aftreksels van A-merken. Inmiddels hebben ze een eigen gezicht. - Foto ANP

Het aandeel van dergelijke merken in Nederland is in vergelijking met andere Europese landen laag. Maar het huismerk krijgt extra impulsen nu Laurus (Konmar, Super De Boer en Edah) het assortiment flink uitbreidt.

Albert Heijn zag een kleine stijging van de verkoop van het huismerk. Het supermarktbedrijf haalt liefst 40 procent van de omzet uit het eigen merk. „Het is moeilijk te zeggen of dit te maken heeft met de verslechtering van de economie”, zei een woordvoerster. „De afgelopen periode hebben we in onze promotie meer aandacht aan het AH-merk gegeven.” Het gaat bij Albert Heijn om een assortiment van circa 4500 artikelen.

Laurus herontdekt de huismerken. Het Super-merk moet groeien van 1500 producten nu tot 1800 eind dit jaar. Het Edah-merk moet van ongeveer 1500 artikelen naar meer dan 2000. De hernieuwde aandacht heeft te maken met het stoppen van de ombouwoperatie naar de Konmar-formule. Toen Laurus koos voor Konmar, legde het bedrijf de inspanningen voor de overige huismerken stil.

Huismerken doen het in Nederland relatief slecht. Het aandeel ligt op ongeveer 20 procent. Volgens de branchevereniging van huismerken, de Private Label Manufacturers Association (PLMA), wonen de grootverbruikers in Groot-Brittannië (41 procent), België (36 procent) en Duitsland (31 procent).

De PLMA stelt dat de ontwikkeling van huismerken in Nederland is achtergebleven. Er is een zeer grote concurrentie op de Nederlandse markt en daardoor kwam de nadruk te liggen op de A-merken, de bekendste merken. In andere landen zijn er veel meer productgroepen met huismerken.

Huismerken hebben zich in Nederland de laatste jaren gestabiliseerd, zegt marktonderzoeksbureau ACNielsen. De PLMA stelt dat de huismerken zich ondanks de economische voorspoed hebben weten te handhaven. De kwaliteit is de afgelopen jaren flink verbeterd. Twintig jaar geleden waren huismerken slappe aftreksels van A-merken, zegt de organisatie. Nu hebben ze een eigen gezicht.

Albert Heijn werkt volgens de woordvoerster al sinds 1910 met eigen merken. „We begonnen met zelfgemaakte koekjes.” Een van de bekendste Albert-Heijnproducten is de koffie van Perla. „Die bestaat sinds 1935.” Huismerken zijn voor de grootgrutter een belangrijk deel van het assortiment. „We ontwikkelen ook nieuwe producten”, aldus de woordvoerster. „Zo hebben we het kant-en-klaarconcept ”koken & stomen” bedacht. Dat slaat zo goed aan dat een concurrent met een soortgelijk product op de markt komt.”

Ook bij Laurus komen er meer verse artikelen onder eigen merk op de markt, waaronder salades en pizza’s. Het bedrijf wil dat het imago van het huismerk de komende tijd flink verbetert.

Uit het onderzoek Consumententrends 2003 van de koepel van supermarkten CBL blijkt dat consumenten nu meer letten op koopjes en prijzen dan een jaar geleden. Volgens dat onderzoek kan het aandeel van huismerken stijgen, want consumenten lijken voor dergelijke merken te kiezen.

De PLMA wil geen verband leggen tussen verslechtering van de economie en een stijging van het aandeel van de huismerken. „Wij zien geen directe band. Maar uitsluiten kunnen we die ook niet.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer