„Action bedreigt supermarkt”
DONGEN (ANP) – Supermarkten en drogisterijen in Nederland ondervinden steeds meer concurrentie van de ‘winkel van Sinkel’, Action.
Dat stelt onderzoeksbureau GfK donderdag.
Action telt volgens GfK inmiddels 256 winkels in Nederland en daar komen in rap tempo filialen bij.
Bij een op de drie huishoudens heeft volgens GfK in het afgelopen jaar iets bij Action uit het supermarktassortiment gekocht. „Gemiddeld bezochten ze Action 6,3 keer.” Per bezoek ging er 9,42 euro naar zaken die ook in de supermarkt te koop zijn.
Op jaarbasis zou Action al 137 miljoen euro aan omzet wegsnoepen bij de supermarkten. „Ten opzichte van 2006 is dit een stijging van 170 procent.” In 4,5 jaar ging de ‘supermarktomzet’ van Action van 51 miljoen naar 137 miljoen euro.
Action haalt vooral klanten weg bij Aldi en Lidl. Bij de drogisterijen heeft vooral DA last van ze.
Eind juni werd bekend dat investeringsfonds 3i een meerderheidsbelang neemt in Action, onder andere met het doel het aantal vestigingen versneld verder op te voeren.