Steeds meer apps in de auto
Smartphones en apps: we doen er alles mee. We mailen, plannen, consumeren nieuws, zijn actief op sociale netwerken. Autofabrikanten snappen dat en geven apps –programma’s voor smartphones of tabletcomputers– een steeds grotere rol in hun nieuwste modellen.
Apps voor de automobilist zijn er talloze. Massa’s navigatie-apps die de tomtom overbodig maken, programma’s voor file- en flitsmeldingen, rittenregistratie-apps, kenttekenzoekers; het is er allemaal, en ook nog eens in vele varianten.
Nog al wat van deze apps zijn niet bepaald spectaculair, of zelfs enigszins overbodig. Hoe noodzakelijk is het bijvoorbeeld om je bolide via je iPhone op afstand te kunnen starten? Toch zitten er ook interessante tussen. Zo wijst de tank-app die leasemaatschappij DirectLease eerder dit jaar op de markt bracht feilloos de weg naar het goedkoopste tankstation in de buurt. Nooit weg in economisch magere tijden.
Autofabrikanten lijken zelf ook de App Stores en Android Markets te hebben gevonden. Skoda bracht vorige week een app op de markt die in feite een uitgebreide digitale versie is van het aloude serviceboekje. Het dashboardkastje kan voortaan dichtblijven; met een paar vegen over het smartphonescherm ziet elke Skodarijder in nood direct waarom dat ene lampje knippert.
De app voorziet in doe-het-zelftips waarmee de chauffeur het probleem wellicht kan oplossen. Lukt dat niet, dan navigeert het programmaatje de pechvogel wel naar de dichtstbijzijnde Skodadealer. Aardig: de app is volledig Nederlandstalig, want in opdracht van importeur Pon gemaakt.
Toch zijn voornoemde apps slechts het begin van een veel verdergaande ontwikkeling. Daarbij zullen smartphones via intelligente apps volledig in de auto worden geïntegreerd. Iets daarvan is al zichtbaar bij merken in het hogere segment.
Zo biedt BMW apps aan die de functies van de iPhone naar het veel grotere dashboardscherm brengen. Da’s onderweg wel zo gebruiksvriendelijk. Met de apps kan de bestuurder onder meer zijn Facebook en Twitter bijhouden, muziek luisteren via webradio, of zijn eigen mp3’s afspelen.
Audi gaat een stapje verder en werkt al enige tijd aan CarMonitor. Deze app analyseert de prestaties van de auto, zoals toerental en emissie. Audirijders krijgen de gegevens real time op het dashboard. Met de app kunnen verstrooide bestuurders hun vehikel ook terugvinden op een overvolle parkeerplaats.
Op de vele autoblogs die internet rijk is, wordt intussen druk gespeculeerd over nog meer digitale plannen van Audi. Zo zouden de autobouwers uit het Duitse Ingolstadt standaard draadloos internet willen inbouwen, nadenken over een eigen App Store –net als Mercedes– en zelfs opties als apps willen aanbieden. Besluit je na een maandje toeren in je nieuwe A6 dat stoelverwarming toch wel comfortabel is, dan download je gewoon een app die dat mogelijk maakt. Nu maar hopen dat de autofabrikanten óók blijven nadenken over veiligheid.