Waalse machinisten risico in Nederland
DEN HAAG (ANP) – De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft dit voorjaar twee boetes geïnd van NS Reizigers, omdat Franstalige Belgische machinisten op de lijn Luik-Maastricht geen Nederlands bleken te spreken.
Dat leidt volgens de IVW tot gevaarlijke situaties, omdat de Waalse machinisten geen normaal gesprek kunnen voeren met de Nederlandse treindienstleiding. Een woordvoerster van de inspectie heeft dat woensdag gezegd in een toelichting op het jaarverslag.
De IVW kondigt voor dit jaar meer controles aan.
Al in 2006 legde de IVW een dwangsom op vanwege de Waalse machinisten en NS Reizigers beloofde toen beterschap. Controles eind vorig jaar leerden dat de Walen nog steeds geen Nederlands spraken. De hoogte van de boete is gelijk aan de kosten van een extra persoon in de cabine die de taal wel beheerst.
Duitse machinisten die op Nederland rijden kennen hun talen volgens de inspectie wel.
Inmiddels zet de NS sinds maart bij de opleiding van de machinisten van de NMBS, de Belgische spoorwegen, een mentor-machinist in. Deze mentor neemt een taaltoets af. Slaagt de Belgische machinist hiervoor, dan krijgt deze een verklaring van geen bezwaar voor het rijden op Nederland, liet een woordvoerster van de NS weten.
Volgens de woordvoerster van de NMBS beschikken de Waalse machinisten sinds deze maatregel over voldoende kennis van de Nederlandse taal. Maar de IVW bleef volgens hem desondanks doorgaan met „overdreven controles”, die volgens de Walen lijken op „pesten op het werk”.
Dat leidde er in april toe dat Waalse machinisten enkele dagen lang stopten bij de Belgische grensplaats Visé vlakbij Eijsden en weigerden door te rijden naar Maastricht. Vervolgens zijn nieuwe afspraken met IVW en NS gemaakt om dit soort irritaties te voorkomen, aldus deze woordvoerder. Sindsdien rijden de treinen weer door.