Christelijk doel profiteert van reformatorisch bedrijf
HOUTEN – Van de bedrijven die christelijke goede doelen steunen wordt de grootste groep gevormd door reformatorische ondernemers.
Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Probata. Het bureau onderzocht de betrokkenheid van bedrijven bij christelijke goede doelen, hun motivatie om zo’n doel te steunen en de financiële bijdrage die ze leveren.
Gisteren werden de resultaten gepresenteerd aan een gedeelte van de deelnemende doelen Wycliffe Bijbelvertalers Nederland, Dorcas Hulp Nederland, Bible League, Stichting Ontmoeting, IFES, Vereniging Bartiméus Sonneheerdt, Mercy Ships Holland en CBMC.
Probata benaderde 4500 ondernemers uit de achterban van de deelnemende doelen. Daarvan reageerden er ruim 800. Alle branches zijn benaderd, maar de respondenten komen voornamelijk uit de persoonlijke en de zakelijke dienstverlening, de groot- en detailhandel en de bouwnijverheid, aldus Jurjen Procee van Probata.
Van de respondenten is 93 procent kerkelijk en daarvan is de groep van reformatorische ondernemers –lid van een van de bevindelijk gereformeerde kerkverbanden– met 29 procent het grootst. Op de voet volgt de groep ondernemers die lid is van een pinkster- of evangelische gemeente (25 procent).
Op de derde plaats staat de PKN –met uitzondering van de Gereformeerde Bond– met 21 procent en 19 procent is lid van een van de orthodox-gereformeerde kerken.
Van de ondernemers die reageerden geeft 27 procent meer dan 5000 euro per jaar, 36 procent geeft jaarlijks tussen de 1000 en de 5000 euro.
Dat christenen vrijgevig zijn, is niets nieuws. Ook uit het jaarlijks uitgevoerde landelijke onderzoek naar geefgedrag van Nederlanders –”Geven in Nederland”– blijkt dat. „Christenen, vooral trouwe kerkgangers, geven veel. Dat zit als het ware in de genen en daarmee onderscheiden ze zich positief ten opzichte van andere groepen in de samenleving”, aldus Procee. Ook christenondernemers geven veel. Uit het onderzoek blijkt dat ze geven uit dankbaarheid en zich vanuit hun hart betrokken voelen bij het doel dat ze steunen, zegt hij. „Dat gaat dieper dan alleen geven vanuit een commercieel oogmerk.”
Dat reformatorischen en evangelischen de grootste supporters zijn van christelijke goede doelen vindt Procee niet verwonderlijk. „Hoe liberaler de kerk, hoe minder ondernemers de noodzaak voelen een goed doel te steunen dat christelijk is.”
Goededoelenorganisaties zoeken naar nieuwe manieren om fondsen te werven en een van die nieuwe manieren is het binden van bedrijven. Een bedrijf dat besluit te steunen, levert vaak grotere geldsommen op, maar zo’n bedrijf kan ook expertise leveren, in natura steunen of zitting nemen in een bestuur.
Op dat front kan bij christelijke goede doelen nog wel wat worden verbeterd, zegt Procee. „Een organisatie als Woord en Daad is hier al ver mee, die heeft bijvoorbeeld een bedrijvenplatform waar bedrijven lid van kunnen worden en het is mogelijk om projecten in het buitenland te bezoeken.” Dat loopt heel goed, maar er zijn ook organisaties waar dat nog ontwikkeld moet worden, aldus Procee.
Met dit onderzoek hoopt Procee dat ondernemers en goede doelen beter zicht krijgen op wat ze van elkaar willen en kunnen verwachten. Probata is van plan dit onderzoek jaarlijks te houden en uit te breiden.