Middelbare scholier oefent met preken
ZWOLLE – Raoul uit de derde klas van de Greijdanusscholengemeenschap in Zwolle heeft zijn eerste ‘preek’ erop zitten. Onder het toeziend oog van leerlingen, docenten en een hoogleraar theologie sprak hij vrijdag tien minuten lang over een gedeelte uit het Nieuwe Testament.
De preek is onderdeel van een project op de school voor voortgezet onderwijs op gereformeerde grondslag. De meeste leerlingen zijn afkomstig uit de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Onder leiding van docenten godsdienst en Grieks maakten de gymnasiumleerlingen gistermorgen in groepen, ”preken”.
De preek van Raoul gaat over Johannes 14:1-3. Hij begint met een illustratie van de Golden Gate Bridge in San Francisco in de mist, waarvan maar één paal te zien is. Raoul: „Dit voorbeeld kun je vergelijken met onze situatie. Je vertrouwt erop dat Jezus je steunt in de toekomst.”
Hij daalt verder af. „In de tekst staat dat we niet ongerust moeten zijn, maar moeten vertrouwen op God. Niks kan rust geven. Wie alleen rust kan geven is God. We hoeven onszelf niet te bewijzen, maar alleen als we geloven neemt Hij ons mee naar Hem toe.”
In de toepassing zegt hij: „Als dit voor jou allemaal heel vaag klinkt, dan maakt dit niet uit. Bidt dan en God zal je Zijn Heilige Geest geven.”
Wat anders
Prof. dr. C. J. de Ruijter, hoogleraar praktische theologie aan de Theologische Universiteit Kampen, vraagt aan Raoul hoe hij het vindt om te preken. Raoul: „Het is een keer wat anders.” Prof. De Ruijter: „Wil je het nog een keer doen?” Raoul: „Eh… eh.” Prof. De Ruijter: „Misschien verandert het als je merkt dat mensen er wat aan gehad hebben.”
Reactie van Cornelis Hamstra, docent Grieks: „Elke keer als ik op een brug loop ga ik aan Jezus denken.”
Medeleerlingen krijgen de kans om te reageren. Leerlingen hebben vooraf geleerd waar ze op moeten letten: op de tekst, de hoorder en de prediker. Uit de groep die let op de teksten komt naar voren dat vertrouwen het belangrijkste woord is van de preek.
De ”hoordergroep” voelt zich aangesproken door het voorbeeld van de brug. De ”predikergroep” vindt het mooi dat Raoul woorden uit de Bijbel luider zei. Prof. De Ruijter beaamt dat. Hij heeft nog een tip: „Houd oogcontact. Je moet niet met je hoofd in de preek zitten maar met de preek in je hoofd.”
Leven van vandaag
Na afloop van de preek zegt prof. De Ruijter desgevraagd dat de leerlingen het bij de voorbereiding belangrijk vonden dat de preek over het leven van vandaag moet gaan, omdat de woorden anders over hun hoofden heen gaan.
Hij vindt het „magnifiek” wat er gebeurde. „Ik heb ervan genoten. Je ziet de Geest Zijn werk doen.” Hij vervolgt dat het bij de leerlingen wel wat losmaakt. „Het is heel anders of je naar een preek luistert of er zelf een moet maken. Het zou me niet verbazen als de leerlingen een vervolg willen. Wat zou het prachtig zijn als een of meer van deze jongeren theologie gaat studeren.”
Dat vervolg komt er, zo verzekert docent godsdienst Menno Veldsema van de Greijdanus. Hoe dat eruitziet, weet hij nog niet. „Misschien komen volgend jaar weer leerlingen uit gymnasium 3 aan de beurt, maar het kan ook zijn dat er een verdieping komt voor deze leerlingen.”