Jolanda Zwoferink speelt Messiaen
Een Duits-romantisch orgel waarin zowel Franse als Engelse klankelementen zijn geïntegreerd. Van een dergelijk product heb ik op voorhand geen al te hoge verwachting. Vaak is het vlees noch vis.
Zo niet het orgel dat vader en zoon Stahlhuth in 1912 bouwden voor de St.-Martin in het Luxemburgse Dudelange en dat Thomas Jann in 2002 uitbreidde tot een reus van vier klavieren met 78 registers. Het vergt wel zorgvuldig registreren om de beoogde stijlgetrouwe klank te realiseren.
Jolanda Zwoferink verstaat die kunst voortreffelijk. Dat liet ze in 2008 al horen toen ze een dubbel-cd uitbracht met het ”Livre du Saint Sacrement”, dat Messiaen in 1984 componeerde. Nu komt ze opnieuw met deze Franse componist, met als hoofdschotel de uit vijf delen bestaande ”Messe de la Pentecôte” (Mis voor Pinksteren). In dit orgelwerk uit 1950 is sprake van een milde vorm van seriële techniek en romantische expressie. Bovendien schrijft Messiaen voor het eerst in een orgelwerk expliciet dat het vogelgeluiden betreft, waaronder het gezang van een merel.
Daarnaast speelt Zwoferink wat kleinere werken van Messiaen, zoals ”Diptyque” (1929), ”Monodie” (1963) en Messiaens meest geliefde en toegankelijke werk, ”Apparation de l’Église éternelle” uit 1931 (Verschijning van de eeuwigdurende Kerk). In de eenstemmige ”Monodie” combineert Messiaen gregoriaanse melodieën met vogelgeluiden. Het in 1997 door Yvonne Messiaen ontdekte ”Offrande au Saint Sacrement” (Offer voor het Heilig Sacrament) kon Willem Tanke in zijn Messiaenintegrale uit 1994 nog niet hebben (LBCD 77-84).
De cd duurt op een oor na 56 minuten. Daar had best nog een Messiaentje bij gekund.
Messiaen, Jolanda Zwoferink, Grandes Orgues Stahlhuth-Jann, St.-Martin Dudelange, Luxembourg; Prestare (ZWF 3331564); € 21,95; www.zwoferinkcd-productions.nl
Jolanda Zwoferink, Dudelange
Jolanda Zwoferink, Dudelange
Jolanda Zwoferink, Dudelange