Economie

Nieuwe smartphone leidt tot piek in claims

RIJSWIJK (ANP) – Naarmate smartphones mooier en geavanceerder worden, neemt het risico dat ze stuk gaan toe. Bedrijfjes die de mobieltjes weer oplappen, schieten als paddenstoelen uit de grond. Het vervangen van onderdelen, zoals een glasplaatje, loopt al gauw in de papieren. De verzekeraars merken dat dan ook.

20 June 2011 09:35Gewijzigd op 14 November 2020 15:29
Foto EPA
Foto EPA

Zonder een direct verband te kunnen aantonen, ontdekte het Verbond van Verzekeraars onlangs dat de introductie van nieuwe smartphones gepaard gaat met een piek in claims. „Een direct verband is er niet omdat verzekeraars niet registreren welk electronicaproduct een verzekerde claimt, maar opvallend is het zeker”, zei statisticus Michel Bel van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. Wat dan opviel, is dat bij de lancering van een nieuw slim mobieltje het aantal claims in de categorieën inboedel en huiselekronica „aanzienlijk steeg”.

Zo zagen de statistici het aantal beroepen op de inboedelverzekering bij de introductie van de iPhone 3 oplopen van de gebruikelijke 15.000 tot 20.000 meldingen per maand naar 25.000. Bij de lancering van de iPhone 4 was het verschil nog opvallender; toen werden meer dan 35.000 meldingen geregistreerd.

Bij meldingen voor huiselektronica is eenzelfde trend zichtbaar, er waren tot wel vier keer meer meldingen. De mate van populariteit, of fragiliteit, lijkt ook af te meten aan de cijfers. Bij de introductie van de Samsung Galaxy S was ook een piek waarneembaar, maar die was kleiner dan bij de iPhone.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer