Platform Transportveiligheid: Geef conducteur bij brand meer bevoegdheden
AMSTERDAM (ANP) – Het personeel op een trein zou meer bevoegdheden moeten krijgen om in de eerste tien minuten na het uitbreken van een brand in een spoortunnel daadkrachtiger op te treden. Hierdoor zouden treinreizigers bij een incident in een spoortunnel minder risico lopen.
Dit is een aanbeveling die het Platform Transportveiligheid heeft gedaan aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) na een onderzoek naar de brand in een trein in de Schipholtunnel in juli 2009. Nu is bij dit soort incidenten nog een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer, maar deze is vaak op dat moment nog niet op de plek van de brand aanwezig.
Het Platform pleit ervoor dat de stroom niet van de bovenleiding wordt gehaald bij een incident, zodat de machinist de trein uit de tunnel kan rijden. Als dat niet kan, moet het treinpersoneel de bevoegdheid krijgen reizigers te evacueren en uit de tunnel te laten lopen.
Schultz steunt de aanbevelingen van het Platform, heeft ze de Tweede Kamer inmiddels laten weten. Ze zal de uitvoering ervan „intensief volgen en waar nodig stimuleren”. Wel benadrukt ze dat de partijen op het spoor zelf verantwoordelijk zijn voor de spoorveiligheid. Ondanks de verbeterpunten is de veiligheid op het spoor overigens „goed geborgd”, aldus de minister.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid trokken in april 2010 ook al de conclusie dat de spoorbedrijven in de eerste tien minuten daadkrachtiger hadden moeten optreden. Zo was de informatie vanuit spoorbeheerder ProRail te laat beschikbaar voor de brandweer. Toenmalig minister Camiel Eurlings stelde dat uit deze constatering lering moest worden getrokken.
Directeur Frank Reitsma van de Nederlandse Spoorwegen zei zaterdag tegen de NOS op Radio-1 dat er een oefencentrum wordt gebouwd waar al het treinpersoneel getraind wordt hoe snel te handelen als een trein bij een incident strandt in een tunnel. Vanaf januari beginnen de NS met intensieve training voor het personeel.
Er wordt een simulator gebouwd waarin de omstandigheden van rook, warmte en vuur nagebootst worden. „Zodat ze niet schrikken als ze ooit in een echte situatie komen”, aldus Reitsma. Het personeel moet de handelingen als automatisme aanleren en ze elk jaar oefenen. In de luchtvaart gebeurt dit al langer.