Airbus verslaat Boeing
De Europese vliegtuigbouwer Airbus levert dit jaar voor het eerst in zijn bestaan meer vliegtuigen af dan de Amerikaanse concurrent Boeing. Het gaat om 300 toestellen. Inmiddels heeft het concern, met fabrieken in onder meer het Duitse Hamburg en het Franse Toulouse, al orders binnen voor nog eens 250 toestellen.
Dat heeft de Franse topman van Airbus, Noel Forgeard, gezegd tijdens een vliegshow op het vliegveld Le Bourget bij Parijs. Forgeard heeft aanwijzingen dat de vliegtuigindustrie tekenen van herstel vertoont. „De markt ziet er beter uit dan we hadden verwacht en ons marktaandeel is veel meer gegroeid”, aldus Forgeard.
Begin dit jaar ging Airbus nog uit van een terugval en orders voor net 175 toestellen. Maar alleen al in de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er 156 geplaatst, tegen 36 bij Boeing. Forgeard verwacht in Parijs nog verder zaken te doen met maatschappijen die de superjumbo A380 willen aanschaffen of exemplaren van de types A330 en A340.
Ook Boeing verwacht herstel van de markt. Directeur Alan Mulally voorziet dat het aantal leveringen van de Amerikaanse constructeur in 2005 weer op niveau komt. Hij merkt dat, doordat vliegmaatschappijen vooruitlopen op een herstel van de markt, vergelijkbaar met het succesjaar 2000, per eind 2005. Boeing houdt voor dit jaar rekening met de levering van 280 toestellen. Het bedrijf denkt dat volgend jaar tussen de 275 en 300 vliegtuigen worden besteld.
Airbus maakt er zich niet al te grote zorgen over dat vliegmaatschappijen de 2000 toestellen die wegens de zwakke economische omstandigheden in de mottenballen zijn gezet bij een economische opleving weer de lucht in laten gaan. „Dat geldt misschien voor tussen de 500 en 600 van die vliegtuigen. En maar voor een enkel toestel van de grote maatschappijen die bij Boeing of Airbus orders hebben geplaatst”, aldus een woordvoerder.
De bezoekers van de vliegshow zagen op de eerste dag, zaterdag, voor het laatst de Concorde. Het supersonische toestel scheerde in een afscheidsrondje boven Parijs van het noordelijke vliegveld Charles de Gaulle naar het zuidelijke Le Bourget. De komende tijd is de prestigieuze snelvlieger op de grond in een museum te bewonderen.
Het ging de laatste tijd niet goed meer met de Concorde, die ruim dertig jaar dienst heeft gedaan. Er rezen vragen over de veiligheid van het toestel nadat er drie jaar geleden een bij Parijs was neergestort. De enige andere maatschappij die met Concordes vliegt, British Airways, stopt er in oktober mee.
Ook de schaduw van de kwestie Irak hangt boven de luchtvaarttentoonstelling, die een week duurt. De spanningen tussen Frankrijk en de Verenigde Staten liepen dit jaar op door het Franse verzet tegen een gewapend ingrijpen in de Golfstaat. Uit protest tegen het Franse standpunt hebben de Amerikanen dit jaar minder mensen dan anders naar Le Bourget gestuurd. Bedrijven als Lockheed en Boeing hebben hun hoogste bazen thuis gelaten.
De Franse minister van Defensie Michele Alliot-Marie greep de luchtvaartshow zaterdag aan door kritiek te uiten op de Amerikanen. Die zijn in haar ogen bezig zijn met een „economische oorlog” en bezien de wereld vanuit het idee dat zij de besten zijn. Ze deed haar uitlatingen in een vraaggesprek met de Franse krant Le Monde.
Alliot-Marie liet in het interview haar gedachten gaan over haar Amerikaanse ambtgenoot Rumsfeld. De bewindsman „gelooft dat de Verenigde Staten de enige militaire, economische en financiële macht in de wereld zijn. Wij delen zijn visie niet”, aldus de Franse minister. Ze voegde eraan toe dat de samenwerking tussen de VS en Frankrijk op militair vlak en op het gebied van inlichtingen niet is beïnvloed door de kwestie-Irak.