Minister wil snelweg A1 breder maken
DEN HAAG – Net als de snelweg A2 moet ook de A1 een corridor worden met meer rijstroken en parallelbaansystemen, waarmee het doorgaande verkeer wordt gescheiden van het bestemmingsverkeer.
Dat is een van de infrastructurele projecten die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) dinsdag heeft bekendgemaakt in het kader van haar ontwerp-Structuurvisie infrastructuur en ruimte. Het aanpakken van de A1 behoort tot de projecten die ze van nationaal belang acht. In totaal heeft ze voor investeringen 7,3 miljard euro beschikbaar.
Verder wil de VVD-bewindsvrouw de Rijnlandroute (bij Leiden) aanleggen, de Zuidas bij Amsterdam bereikbaar houden, de nieuwe westelijke oeververbinding Rotterdam realiseren en de A58 moderniseren. Schultz heeft nog meer infrastructurele plannen, maar deze presenteerde ze als haar kroonjuwelen.
Kern van haar beleid is dat ze de invloed van het Rijk op ruimtelijke beslissingen wil terugbrengen, door te schrappen in regels en procedures. Lagere overheden krijgen op het gebied van ruimtelijke ordening meer beleidsvrijheid.
Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en de ANWB zijn in hun eerste reactie voorzichtig positief. „We verwachten dat met het uitvoeren van deze plannen de reistijden betrouwbaarder worden, doordat de aanwezige infrastructuur beter wordt benut”, aldus de ANWB.
Kritisch is de bond over het feit dat het kabinet veel van de uitvoering overlaat aan decentrale overheden, terwijl nog onduidelijk is of die hiervoor voldoende geld krijgen. TLN en EVO vinden dat de structuurvisie te weinig aandacht besteedt aan goederenvervoer.