„Air France moet Airbus-toestellen kopen”
PARIJS (ANP/RTR) – Als het aan Franse parlementariërs ligt, koopt luchtvaartcombinatie Air France-KLM haar nieuwe toestellen van Airbus en niet van Boeing. De volksvertegenwoordigers hebben een petitie opgesteld om het concern op te roepen een order ter waarde van 20 tot 25 miljard dollar aan de Europese vliegtuigbouwer te geven en niet aan de Amerikaanse.
Air France-KLM zelf wil de order over de twee bouwers verdelen.
„Als de Amerikanen Amerikaanse kopen, moeten Europeanen Europese kopen”, aldus Bernard Carayon, die de petitie opstelde en actief steun zocht. Een op de zes Franse parlementariërs tekende.
De luchtvaartcombinatie, ontstaan in 2004, is momenteel in onderhandeling met zowel Airbus als Boeing voor de vervanging van haar langeafstandsvloot. Het gaat om honderd toestellen. De aanstaande order wordt in de industrie gezien als een van de grootste van de komende jaren. Een beslissing wordt op korte termijn niet verwacht.
„Op een gegeven moment in de toekomst, zullen beide typen vliegtuigen vliegen op onze routes”, aldus KLM-topman Peter Hartman. KLM heeft historisch gezien altijd met Amerikaanse toestellen gevlogen, terwijl Air France een gemixte vloot heeft.
De bemoeienis van de Franse parlementariërs zal niet een direct effect hebben op de onderhandelingen. Niettemin kan de deal onder druk komen te staan als tijdens de Franse verkiezingen in 2012 werkloosheid een belangrijk thema zal zijn. De luchtvaartsector is een zeer belangrijke werkgever in Frankrijk. Bij dergelijke grote deals is intensief gelobby van beide kanten van de Atlantische Oceaan, op bedrijfs- en politiek niveau, niet ondenkbaar.
De Franse overheid heeft een belang van 15 procent in Air France-KLM en een even groot belang in het moederbedrijf van Airbus, EADS. Enig teken van beïnvloeding zal door de Amerikanen gezien worden als oneerlijke concurrentie.
Airbus en Boeing zijn de enige vliegtuigbouwers die toestellen maken met 250 tot 300 plaatsen en daar is Air France-KLM nu naar op zoek. Maar er komt stevige concurrentie vanuit China, Canada, Rusland en Brazilië, waar kleinere modellen goed verkopen.