Kleine Kia Picanto blijkt volwassen dreumes

Compacte auto’s zijn inmiddels big business voor veel autofabrikanten. Met de nieuwe, tweede generatie Picanto doet Kia in de frontlinies mee.

Tony Vos
10 June 2011 17:17Gewijzigd op 14 November 2020 15:22
De vanafprijs van 7995 euro voor deze auto lijkt behoorlijk scherp, maar als er naar een vijfdeurs wordt gekeken met minimaal airco gaat het totaalbedrag al aardig omhoog. Foto Tony Vos
De vanafprijs van 7995 euro voor deze auto lijkt behoorlijk scherp, maar als er naar een vijfdeurs wordt gekeken met minimaal airco gaat het totaalbedrag al aardig omhoog. Foto Tony Vos

Met een bescheiden lengtetoename tot 3,60 meter en een langere wielbasis is de nieuwe Picanto iets groter geworden, maar de optische groei naar volwassenheid is vele malen groter. De vijfdeurs heeft geen enkele moeite om zijn voorganger te overtreffen. Vrijwel alle motorische varianten worden vrijgesteld van bpm en wegenbelasting. Daar voegt Kia een geslaagde vormgeving aan toe, die beslist Europees genoemd mag worden. Bovendien hebben de ingenieurs de onderstelafstemming voor de hier geleverde exemplaren op Europees niveau gebracht.

Van alle kanten bezien ligt de nieuwe Kia Picanto prettig op het netvlies. De auto heeft een krachtig front met zelfs dagrijverlichting in de voorbumper, sterke lijnen op de flanken en een opvallende achterkant met boemerangvormige verlichting. Ook de basisversie heeft al meegespoten bumpers. Heel bewust heeft Kia ervoor gekozen de Picanto in één versie te leveren, die vervolgens kan worden uitgebreid met behulp van een aantal pakketten en losse opties. Daarmee kan het kleintje worden opgewaardeerd naar een zeer rijk uitgeruste auto die niet onderdoet voor veel grotere modellen.

De auto heeft minimaal zes airbags, waar veel concurrenten er nog maar twee monteren. Daarnaast is er een knie-airbag als zevende plofzak verkrijgbaar. Verder zijn er mogelijkheden voor een glazen schuifdak, ESP (een actief rijveiligheidssysteem), leddagrijverlichting en sleutelloos starten. Het interieur oogt minstens zo goed als de buitenkant. Binnen de bescheiden afmetingen is de Picanto ook hier bijzonder volwassen. Bovendien heeft de auto speelse details, zoals de accentstrip op het dashboard en in dezelfde tint uitgevoerde inleg aan de onderkant van het stuur. Deze sluit in vorm weer aan op de inmiddels bekende Kiagrille. De drie klokken zijn optisch gescheiden door hun eigen kokers.

Wat Kia ook goed voor elkaar heeft, is het kwaliteitsgevoel. Natuurlijk worden er in kleine auto’s veel harde kunststoffen gebruikt, maar die hebben bij de Picanto een oppervlaktebehandeling gekregen waardoor ze er uiterst hoogwaardig uitzien. Ook de bekledingsstof stemt tot tevredenheid.

De toename in lengte en wielbasis zorgt in het interieur voor meer ruimte. Voorin hebben twee volwassenen niet te klagen, terwijl de achterbank voor een auto uit dit segment genoeg plaats biedt voor kinderen, maar ook voor ietwat inschikkelijke volwassenen. De bagageruimte heeft een minimaal volume van 200 liter. De achterbank kan in twee delen plat en vormt dan een nagenoeg vlakke laadvloer met 870 liter als maximaal resultaat.

De basismotor in de Picanto is een 1 liter driecilinder die met 69 pk en een koppel van 94 Nm redelijk uit de voeten kan. De auto weegt immers maar 820 kilogram. In 14,4 seconden sprint de Picanto naar de 100 km/u en dat doet hij zonder overbodig de stem te verheffen. De driepitter is op de achtergrond herkenbaar aan de typische roffel. Iets later komt er van deze motor ook een versie op lpg die 82 pk voortbrengt.

Alle versies van de Picanto (met uitzondering van de 1.2 automaat) hebben een CO2-uitstoot onder de 110 g/km en worden dus vrijgesteld van bpm en wegenbelasting. Een start-stopsysteem, banden met lage rolweerstand en het terugwinnen van energie bij remmen en gas loslaten worden onder de naam ISG als optie aangeboden. Gemiddeld verlaagt dit de CO2-uitstoot met enkele grammen per kilometer. De meerprijs bedraagt 395 euro en geeft Kia de mogelijkheid om bij verandering van de normen voor belastingvrijstelling de Picanto uit de wind te houden. De lpg-versie met ISG heeft een CO2-uitstoot van slechts 90 g/km.

Kia verkoopt de nieuwe Picanto vanaf 7995 euro. Daarvoor wordt vanaf augustus de driedeurs 1.0 geleverd in basisversie. Dan kan het stapelen beginnen. Met airco (800 euro) en als vijfdeurs (500 euro) komt de auto op 9295 euro, en dat is bijna de prijs van het testexemplaar, dat ook is voorzien van het Comfort Pack (895 euro). Voor datzelfde bedrag staat de 1.2 viercilinder standaard met airco op de prijslijst. Kia hefet drie pakketten waarmee de uitrusting verder op niveau kan worden gebracht. De meerprijs voor de lpg-versie is nog niet bekend, maar de importeur rekent op zo’n 800 euro.


interieur ++

Het interieur van de Kia Picanto scoort op alle fronten. Het design is modern en er wordt volop ruimte geboden. Ook de materialen zijn dik in orde.

motor +

Kia past voor het eerst de driecilinder motor toe, die een keurig vermogen levert van 69 pk en navenant presteert. Verwacht geen recordbrekende stoplichtsprints.

bagageruimte +

De bagageruimte lijkt eerst aan de krappe kant, maar dat blijkt erg mee te vallen. Een volume van 200 liter is voor een dergelijke compacte auto gewoon prima.

prijs +/-

De vanafprijs van 7995 euro lijkt behoorlijk scherp, maar als er naar een vijfdeurs wordt gekeken met minimaal airco gaat het totaalbedrag al aardig omhoog.

wieldoppen -

Jammer dat de wieldoppen van de nieuwe Picanto –gemaakt onder leiding van de Duitse designchef Peter Schreyer– bij Halfords vandaan lijken te komen.


Topsnelheid

153 km/h

Acceleratie

14,4 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 op 16,9

CO2-uitstoot

99 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer