Hogere winst Ahold ondanks inflatie
AMSTERDAM (ANP) – Supermarktconcern Ahold heeft het afgelopen kwartaal de winst en omzet weten te verhogen, ondanks sterk stijgende grondstofprijzen. Dat bleek dinsdag bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal. Met name in de Verenigde Staten presteerde Ahold sterk. In Nederland kon de inflatie niet geheel worden doorberekend aan klanten, zo meldde het bedrijf. Dat had een negatieve invloed op de winstmarge.
De omzet kwam uit op 9,3 miljard euro, een stijging van 5,9 procent ten opzichte vorig jaar. Analisten hadden gerekend op een omzet van 9,15 miljard euro. De operationele winst bedroeg 444 miljoen euro en de nettowinst kwam uit op 291 miljoen euro, beide boven de verwachting van marktvorsers.
In de Verenigde Staten, waar Ahold meer dan de helft van de omzet vandaan haalt, bleven omzet en marge goed, aldus Ahold. Maar ook daar zijn de klanten „sterk gericht op promoties” en blijven de grondstofprijzen stijgen. De omzet in de VS steeg met 7,4 procent en het bedrijfsresultaat nam eveneens toe. De onderliggende winstmarge nam licht toe.
In Nederland was de omzetstijging 3,9 procent maar was het bedrijfsresultaat lager dan vorig jaar. Ook de winstmarge daalde. Dat was onder meer het gevolg van stijgende grondstofprijzen die niet geheel werden afgewenteld op de klant.
Oost-Europa bood een ander aanblik met een omzetstijging van 9,8 procent en lichte stijging van de operationele winst.