Ministerie tevreden over vmbo-examens
Het ministerie van Onderwijs is tevreden over het verloop van de eindexamens bij het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). De praktijk- en theorie-examens voor de beroepsgerichte vakken werden voor het eerst centraal afgenomen. Volgens het ministerie sloten de vakken goed aan bij de onderwijspraktijk, zowel qua niveau als qua inhoud.
In het vmbo deden 110.000 leerlingen examen, op de havo 43.000 kandidaten, in het vwo 32.000 leerlingen. Ook bij de havo- en vwo-examens deden zich volgens het ministerie geen grote problemen voor. De examens voor de economische vakken bleken aan de moeilijke kant. Bij de normering is daar rekening mee gehouden, aldus het ministerie donderdag.
Overigens is niet iedereen tevreden over het niveau van de vmbo-examens van de basisberoepsgerichte leerweg. Zo zegt een docent wiskunde uit Hilversum in Het Onderwijsblad van de grootste onderwijsbond, de AOb, dat sommige opgaven eerder geschikt waren voor groep 8 van de basisschool. „Bijvoorbeeld: Van Maastricht naar Scheveningen is het 225 kilometer, hoeveel kilometer reis je als je heen en weer gaat?”
Leerlingen werden hierdoor volgens een wiskundedocent uit Zoetermeer op het verkeerde been gezet. Die geloofden zelf ook niet dat het zo simpel was. Ook Nederlands was volgens een eindexamenkandidaat te makkelijk.
Een docent meldde dat leerlingen in paniek raakten over het examen administratie. „Ze konden niet geloven dat dit het hele examen was.” Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) kreeg klachten binnen over het lage niveau van de examens. „Men voelt zich niet serieus genomen.”
De onderwijsbond AOb noemt de vmbo-examens voor de theorievakken van de basisberoepsgerichte leerweg echter niet te makkelijk. „Die waren niet van een ander niveau dan voorheen”, aldus een woordvoerder. De praktijkvakken waren wel vrij eenvoudig. „Maar dat kwam omdat de examennormen waren aangepast aan het verminderd aantal uren dat docenten voor die vakken kregen. Achteraf bleek dat docenten vaak wel de volledige stof hadden behandeld.”
Erg veel tijd hadden de leerlingen niet nodig voor de examens. „Na het eerste uur gingen ze allemaal weg”, aldus de wiskundedocent in Het Onderwijsblad. Andere leerlingen draaiden de opgaven om om te kijken of ze niets vergeten waren. Docenten betreuren de makkelijke examens. „Het is eigenlijk jammer, je probeert ze zo goed mogelijk voor te bereiden en dan sluit het examen daar helemaal niet op aan.”