Veetransporteurs ageren tegen te lange rustperiode
De Nederlandse veetransporteurs vinden dat een rusttijd van elf uur na een rit van negen uur de flexibiliteit van het veevervoer ernstig belemmert.
Dit is echter wel de kern van een voorstel van eurocommissaris Byrne (Volksgezondheid en Welzijn). De rustpauze duurt dan langer dan het rijden, aldus de Samenwerkende Veetransporteurs (Saveetra) vrijdag. Als een rit bijvoorbeeld tien uur duurt, mag de chauffeur negen uur rijden, waarna hij elf uur moet rusten. De organisatie vraagt zich af of dat economisch haalbaar is.
Ondanks deze kritiek staat Saveetra positief tegenover strengere eisen voor het internationaal veevervoer. De transporteurs hebben Byrne vorig jaar al een brief gestuurd, waarin ze hiervoor pleitten.
Saveetra kan zich dan ook goed vinden in de voorstellen van de eurocommissaris om minder dieren in een vrachtwagen te stoppen. Ook de strengere eisen voor drink- en installatievoorzieningen ondersteunt de organisatie.
Saveetra ziet in de plannen van Byrne een goede basis om verder te praten met alle betrokken partijen, zoals de Dierenbescherming, de Europese Commissie en politieke partijen.