Cultuur & boeken

Preken ds. G. Wisse waren direct op het hart gericht

Hoe preekte prof. G. Wisse? Dr. J. J. Buskes hoorde hem in zijn studententijd in Driebergen vaak preken. Hij schreef: „Wisse preekte eenvoudig, zeer persoonlijk, recht op het hart aan, aangrijpend.” Een weergave daarvan is te vinden in het boek ”Vrije genade”, een selectie uit zijn preken.

ds. K. Visser
1 June 2011 16:38Gewijzigd op 14 November 2020 15:15

De bundel ”Vrije genade” is voorzien van een uitgebreide inleiding van prof. dr. A. Baars met als titel ”Wisse als prediker en homileet”. Daarin geeft hij een duidelijk overzicht van de homiletische (de preekkunde betreffende) inzichten van Wisse.

Stelde Wisse de vrome mens in het middelpunt? Dat was pertinent niet zijn bedoeling. De ware prediking denkt vanuit de Drie-enige God. God en Zijn eer staan op de voorgrond. Wisse zegt: „Wij zijn er om God!” Zowel de bekering, als de verlossing en de heiliging zijn op God gericht. Christus is het centrum van de prediking. Niet de kenmerken, de bevinding of het gebedsleven vormen de vaste grond voor het geloof. Dat is Christus alleen!

Ook het werk van de Heilige Geest nam een grote plaats in bij Wisse. Vooral het onderscheid tussen de algemene werking en de bijzondere werking van de Geest bracht hij ter sprake. Dat is vandaag nog steeds actueel. Wisse was met name beducht voor een oppervlakkige vorm van Christuskennis waarbij het eerste stuk van de ellende wordt overgeslagen.

De tweeslag voorwerpelijk-onderwerpelijk was voor Wisse belangrijk. Onder ”onderwerpelijk” verstond hij de uitleg van Gods Woord en daaruit opkomend het bevindelijke element in de prediking. Hoe het werk van Christus door Zijn Geest wordt uitgewerkt en toegepast in het leven van de Zijnen. Het bevindelijke element mag nooit los komen van de uitleg van de tekst, anders krijgt het een on-Bijbelse invulling en wordt het fantasie. Het gaat niet om „wat gemoedelijk gepraat” maar om de gezonde ontvouwing van het werk van de Heilige Geest.

Dit sluit het onderscheidende element in de prediking in. Er zijn bekeerden en onbekeerden en onder hen zijn er weer verschillende categorieën. Wisse onderscheidt onverschilligen, die de wereld dienen; belijders die steunen op hun wettische werken; schijn- en tijdgelovigen; zij die als verloren in zichzelf naar het leven verlangen door het bloed van Christus; de verst gevorderden, die veel geloofsoefeningen kennen, maar ook strijd en zelfs achteruitgang in de genade.

Er is dan plaats voor de kenmerkenprediking, als toetssteen om de schijngelovigen te ontmaskeren en zoekende zondaren op te wekken om het heil alleen in Christus te zoeken. Actueel zijn de aanwijzingen voor het apologetisch element in de prediking: de verdediging van het christelijk geloof tegenover de principiële aanvallen van het ongeloof, atheïsme, valse godsdiensten, dwalingen, de tijdgeest – aanvallen zowel van buiten, als van binnen de kerk.

Ten slotte is hij in de prediking sterk gericht op de toekomst, op de grote aanstaande wereldoorlog tussen God en satan om de bruidskerk. Vele behartigenswaardige aanwijzingen worden ons in de inleiding van prof. dr. A. Baars aangereikt. Kerkenraden en gemeenteleden kunnen er hun winst mee doen. De prediking staat midden in de branding van de tijd. Ze moet niet voldoen aan onze maatstaven en wensen, maar een sprekend getuigenis zijn van het Woord van God. De negen opgenomen preken van prof. G. Wisse in dit boek getuigen daarvan.


Boekgegevens

Vrije genade, prof. G. Wisse; uitg. De Banier, 2010; ISBN 978 90 336 0953 4; 157 blz.; € 15,90.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer