Flitspaal tegen herriemakers op straat
Een geparkeerde auto in de berm doet menig automobilist wat gas terugnemen. Als het aan de Canadese uitvinder Mark Nesdoly ligt, worden niet alleen hardrijders volautomatisch op de bon geslingerd, maar ook brullende trucks en jankende motoren. Enkel om het feit dat ze te veel decibels produceren.
Aanleiding voor het maken van een apparaat dat automatisch herriemakers registreert, is de motor van Nesdoly’s buurman. „M’n dochtertje lag al een paar uur op bed toen hij met veel kabaal rond middernacht wegreed. De ruiten rinkelden en mijn dochter zette het op een huilen.” Volgens hem maakt 1 op de 28 voertuigen onevenredig veel geluid. „Met alle negatieve gevolgen vandien voor de gezondheid.”
De elektricien uit Edmonton knutselt met microfoon, videocamera en flink wat elektronica en zet ’s werelds eerste flitspaal voor lawaaimakers in elkaar. „Het hele apparaat is gemonteerd aan een stationair object langs de straat, zoals een auto”, legt hij uit. „De microfoon registreert het geluidsniveau en de camera legt de voorbijrazende weggebruikers vast op dvd. Het systeem hangt er metadata aan zoals tijd, datum, locatie en geluidsniveau in decibels. Als deze boven een bepaalde waarde komen, kan het videofragment ook automatisch doorgestuurd worden naar het politiebureau.”
Nesdoly richt het bedrijf Street Noise Reduction Systems op en gaat met zijn uitvinding de boer op. Hij wordt in Calgary met open armen ontvangen. Geluidsoverlast in de hoofdstraten staat daar met stip boven aan het klachtenlijstje. Volgens stadsbestuur moeten alle voertuigen die meer dan 96 decibel produceren –het niveau waarbij na acht uur blootstelling gehoorbeschadiging optreedt– op de bon. Maar een apparaat dat dit automatisch meet, heeft het stadsbestuur niet voorhanden.
Calgary mag het apparaat nu een aantal maanden gaan proberen. De kosten van het apparaat –112.500 dollar– neemt Nesdoly voor zijn rekening. „De stad is mijn eerste klant en ik heb er ook baat bij dat het experiment slaagt.” Hij heeft er alle vertrouwen in dat meer steden het apparaat zullen aanschaffen. „Maar voordat de meetresultaten gebruikt mogen worden voor het schrijven van bonnen, zal onafhankelijk moeten worden onderzocht of de vinding betrouwbaar is.”
De motorrijders in Calgary zijn niet blij. „Het geluid geeft ons een extra gevoel van veiligheid, want nu horen de andere weggebruikers ons tenminste aankomen”, beweert een van hen in de Calgary Herald. Maar het stadsbestuur veegt de vloer aan met dat argument. „Het gaat alleen maar om de kick, het gedrag heeft alles met het mannelijk hormoon testosteron te maken.”