Renkum helpt oudere om te blijven fietsen
De fietsveiligheid van senioren moet een hoge prioriteit krijgen, vindt de afdeling fietsen van de RAI Vereniging. De organisatie luidde eerder deze maand de noodklok. Van de 18.000 ernstig gewonden die in 2009 in het verkeer vielen, ging het in bijna 60 procent van de gevallen om fietsende vijftigplussers. Het betreft een stijgende trend. RAI Vereniging noemt de toename van enkelvoudige ongevallen –met name onder vijftigplussers– de belangrijkste oorzaak.
„Bij valpartijen is het letselrisico onder ouderen hoger vanwege fysieke beperkingen”, aldus Sacha Boedijn, secretaris afdeling fietsen. „Denk aan de afnemende reactiesnelheid en een teruglopend gezichtsvermogen.”
De kans bestaat dat ouderen die geschrokken zijn van de berichtgeving hun tweewieler voortaan in de schuur laten staan. Uit angst voor auto’s of vanwege de kans om door eigen fouten onderuit te gaan. Dat mag niet gebeuren, vonden beleidsmakers van Renkum. De gemeente zette in samenwerking met andere partijen ”Stap weer op de fiets” op poten. Senioren kunnen op 6, 7 en 17 juni tussen tien en twaalf uur in Oosterbeek deelnemen aan dit programma. Op de rol staan een valtest, fietscontrole, fietsdemonstratie en een praktijkparcours met een instructeur van de Fietsersbond. Een fietstocht besluit de ochtend.
Het initiatief is koren op de molen van de RAI Vereniging. „Veel 50-plussers hebben moeite met fietsen. Via adviezen over producten en accessoires, maar ook door verkeersregels en -gedrag onder de loep te nemen kunnen we daarin verandering brengen.” De organisatie noemt ook het trainen en opleiden van fietscoaches voor senioren en het ontwikkelen van een fietspuzzeltocht waarin op een laagdrempelige manier theorie en praktijk aan de orde komen, als mogelijkheden om het aantal ongevallen te verminderen.
Het initiatief van de gemeente Renkum is niet nieuw. De Fietsersbond verzorgt al jaren fietsinformatiedagen voor senioren. Onder meer om ouderen beter hun tweewieler te laten beheersen. Dat laatste is niet overbodig, want een op tien ongevallen met een fiets gebeurt tijdens het op- en afstappen. Volgens woordvoerder Arien de Jong van de Fietsersbond is er meer nodig dan het organiseren van cursussen, zoals „de aanleg van bredere fietspaden, het repareren van scheuren en hobbels in het wegdek en het realiseren van overzichtelijke kruispunten.”
Als het aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ligt, gaat er echt wat veranderen. Ze stuurde deze maand het actieprogramma Verkeersveiligheid 2011-2012 naar de Tweede Kamer, waarin speciale aandacht voor de veiligheid van oudere verkeersdeelnemers wordt gevraagd. Op 15 juni buigt de Tweede Kamer zich over de verkeersveiligheid. De bewindsvrouw belooft met gemeenten en provincies te gaan praten. Over concrete punten als een betere markering: „Rood-witte paaltjes en het duidelijke kleurverschil tussen het fietspad en de stoep kunnen ongelukken voorkomen.”