Citroën C3 Pluriël heeft een unieke dakconstructie
Joie de vivre. Die uitdrukking lijkt de bezitter van een Citroën C3 Pluriël op het lijf geschreven. Zeker wanneer de temperatuur oké is en de zon vrijuit door het geopende dak naar binnen kan schijnen. De nieuwe Citroën C3 Pluriël is een veelzijdige, maar eerst en vooral een sympathieke auto. Die bovendien meer dan eens bewijst dat Citroën nog altijd verrassend leuke auto’s kan bouwen.
Citroën heeft een reputatie hoog te houden als fabrikant van eigenzinnige en originele auto’s. In een ver verleden schonk Citroën de mensheid auto’s als de roemruchte Traction Avant, de onvergetelijke 2CV oftewel de eend en de bijzondere DS, die vanwege zijn scherp gelijnde frontpartij in de volksmond ook wel snoek genoemd werd. Meer recent rolden originele auto’s als de CX en de XM van de band.
In de jaren negentig kwam Citroën naar de smaak van velen te veel onder invloed van Peugeot te staan. Vooral de Saxo en de Xsara zouden daarvan getuigen. Het gehuil van de grote massa citrofielen was dan ook niet van de lucht. Het vond in de diverse autobladen een opvallende spreekbuis. De komst van de C5 markeerde de lang verwachte ommekeer. Hoewel niet iedereen gecharmeerd was van de vormgeving van deze Fransoos, toont het succes van de C5 aan dat Citroën met deze auto de spijker op de kop geslagen heeft.
Vorig jaar konden we de knap vormgegeven vijfdeurs C3 verwelkomen. Nu is het de beurt aan de olijke C3 Pluriël, die aan het eind van het jaar versterking krijgt van de driedeurs C2. Daarmee heeft Citroën straks drie modellen die dezelfde bodemplaat en een groot deel van de componenten delen, maar die door hun onderlinge verschillen ieder een geheel eigen doelgroep zullen aanspreken.
Kantelconstructie
Van het bovengenoemde trio is de C3 Pluriël met afstand de meest eigenzinnige. De auto is volgens Citroën zelf panoramique, cabriolet, spider en pick-up tegelijk. De driedeurs Fransoos is niet alleen opvallend gestileerd, maar ook een veelzijdige persoonlijkheid. De belangrijkste oorzaak is de unieke dakconstructie, die Citroën overigens in samenwerking met de Nederlandse toeleverancier Inalfa ontwikkeld heeft. De C3 Pluriël heeft een elektrisch bedienbaar kunststof vouwdak, dat tot over de achterruit kan worden opengeschoven. Ziedaar de panoramique.
Wie vervolgens via een speciale kantelconstructie de achterruit, inclusief het opgevouwen dak, in de bagageruimte wegklapt en de zijramen naar beneden doet, kan de geneugten van een spider beleven.
De echte fanatiekelingen kunnen de twee bogen verwijderen, zodat de C3 Pluriël zich tot een heuse cabriolet transformeert. Het is te hopen dat het dan niet gaat regenen, want de bogen kunnen niet in de auto worden opgeborgen en moeten dus thuisblijven. En zonder bogen geen dak.
Ook degene die een koelkast of iets soortgelijks te vervoeren heeft, vindt in de C3 Pluriël een geschikte kompaan. De auto beschikt over een naar beneden scharnierende achterklep, die een last van 100 kilo kan dragen. In combinatie met de variabel neerklapbare achterbankleuning beschikt de eigenaar dan over een volledig vlakke laadvloer van 1,75 meter. Waarmee de term pick-up is verklaard.
Windgeruis
Citroën levert de C3 Pluriël met een tweetal motoren. De kleinste daarvan heeft een cilinderinhoud van 1,4 liter, telt in totaal acht kleppen en is goed voor een maximumvermogen van 54 kW/75 pk. Deze machine is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Nummer twee is de 81 kW/110 pk sterke 1,6 liter zestienklepper, die altijd geleverd wordt in combinatie met de sensodrive transmissie. Deze vijftraps versnellingsbak biedt zowel de mogelijkheid om volledig automatisch te schakelen als om zelf sequentieel te schakelen met behulp van de flippers die aan de stuurkolom zijn bevestigd.
De C3 Pluriël is een gemoedelijk rijdende auto. Hij toont zich comfortabel en gedraagt zich in bochten beheerst onderstuurd. Geen spannend, maar wel een veilig en prettig weggedrag. Het geluidsniveau is prima, al gaat het windgeruis boven de 140 km/u een dominante rol spelen.
De C3 Pluriël maakt verder een kwalitatief goede indruk. De auto is niet zo stijf als de vijfdeurs C3 of een Peugeot 206 CC, om maar eens twee voorbeelden te noemen. Zijn originaliteit en veelzijdigheid maken de Fransoos echter tot een begerenswaardig vervoermiddel. Met prijzen vanaf 18.990 euro kan het niet anders of de C3 Pluriël wordt een groot succes.