Eerste feiten Air France-ramp bekend
PARIJS (ANP) – De eerste bevindingen uit de zwarte dozen van het Air Francetoestel dat twee jaar geleden in de Atlantische Oceaan stortte, zijn vrijdag bekendgemaakt. Uit de geluidsfragmenten is duidelijk geworden dat de piloten ruim vier minuten hebben geprobeerd het vliegtuig onder controle te krijgen, voordat het naar beneden stortte.
De twee piloten vlogen op een hoogte van ongeveer 11 kilometer, toen zij last kregen van hevige turbulentie. Anderhalve minuut nadat de copiloten van de automatische piloot afgingen, keerde de gezagvoerder snel terug van zijn rustpauze. De combinatie van het technisch defect en menselijke fouten heeft volgens de BEA waarschijnlijk tot het ongeluk geleid.
De piloten zagen een minuut lang verkeerde snelheden op de meters. Snel daarna verloor het vliegtuig hoogte, hoewel de motoren nog prima werkten. Op de geluidsbanden is te horen dat de piloten zeer verward zijn door de tegenstrijdige meetgegevens.
Eerder werd ook al gedacht dat een defect aan de snelheidsmeters de mogelijke oorzaak van de ramp was. Snel na de ramp verving Air France dan ook alle snelheidsmeters van het type Pitot in de hele vloot.
Zowel Airbus als Air France heeft laten weten dat de eerste bevindingen een belangrijke stap zijn in het verdere onderzoek. „Airbus werkt graag mee aan het BEA-onderzoek, met als doel zo veel mogelijk lessen te trekken uit de bevindingen.”
De afgelopen maanden werd veel gespeculeerd over de vliegtuigramp. Meerdere media legden de schuld bij de piloten. Air France is blij dat de piloten door deze bevindingen deels zijn vrijgesproken: „De bemanning, bestaande uit drie bekwame piloten, heeft een duidelijke professionele houding laten zien tot het allerlaatste moment. Air France wil hun respect betonen.”
De Franse onderzoeksraad BEA benadrukt dat de bevindingen nog geen compleet beeld van de ramp geven. De toedracht is waarschijnlijk pas eind juli bekend. De ramp kostte 228 mensen het leven.