Herman van Vliet speelt Guilmant IV
In het jaar waarin hij met een serie concerten door het hele land zijn 50-jarig organistenjubileum viert, bouwt Herman van Vliet verder aan zijn project met opnamen van de ”Intégrale des Pièces dans différents styles” van de Franse componist Alexandre Guilmant (1837-1911).
Opnieuw reisde hij af naar Toulouse, om daar op het Cavaillé-Collorgel van de Saint-Sernin Guilmants Livraison nummer 13 tot en met 16 op te nemen. Opnieuw richt de Amersfoortse organist een monument op voor een componist door een bepaald deel van zijn werken integraal uit te voeren of op te nemen.
Hoewel de ”Pièces” inderdaad in verschillende stijlen geschreven zijn, is het geheel natuurlijk heel herkenbaar. Alles komt langs: de overrompelende, uitbundig brede klankuitbarstingen, zoals in de ”Postlude nuptial”. Ook de verstilling, als van hoog uit de gewelven het slot van het ”Prière et Berceuse” klinkt.
Interessant om in de ”Introduction et Fugue en Ré mineur” te horen dat Guilmant de klassieken grondig bestudeerd had, maar daar toch weer zijn eigen weg mee ging.
Van Vliet volgt in zijn keuzes wat Guilmant in bepaalde bundels bij elkaar heeft gebracht. Dan moet je ook accepteren dat niet alle stukken even indrukwekkend zijn en dat de muziek ook wel eens gewoon maar wat voortkabbelt, zoals in de ”Offertoire en Mi bémol”. Niettemin: Van Vliet is genoeg meester van dit terrein om ook die stukken overeind te houden.
In het totaal is deze opname een waardig eerbetoon aan de Franse componist. Met verve gespeeld. Ook de opname laat het beste van orgelbouwer en componist tot z’n recht komen: wonderlijk hoe bepaalde muziek zo op het lijf van een orgel geschreven kan zijn.
Alexandre Guilmant – Intégrale des Pièces dans différent styles IV – Herman van Vliet; Festivo (6962262); € 19,75; www.festivo.nl
Herman van Vliet, Toulouse
Herman van Vliet, Toulouse
Herman van Vliet, Toulouse