Toeristische tulpen voor Kamer
DEN HAAG (ANP) – Afgevaardigden van de Nederlandse toeristische sector en horeca bieden de Tweede Kamer dinsdag een brandbrief aan over voorgenomen bezuinigingen op de Holland Promotie. Het schrijven wordt begeleid met een bos oranje en een bos donkere tulpen. „De tulpen symboliseren wel of niet investeren in de promotie van Nederland”, aldus een woordvoerster van het Nederlands Bureau voor Toerisme Congressen (NBTC).
De promotieclub voor Nederland als vakantie- en congresland vreest voor de toekomst. Het ministerie van Economische Zaken Landbouw en Innovatie (ELI) wil jaarlijks 11 miljoen euro bezuinigen op de rijksbijdrage aan het Nederlands Bureau voor Toerisme Congressen. „Dat kan ons jaarlijks twee miljoen toeristen en dus 800 miljoen euro aan inkomsten schelen”, zei directeur Jos Vranken daar eerder over.
De promotie van Nederland als toeristische bestemming wordt voor 55 procent gefinancierd door het Rijk, de rest betaalt de sector.
Behalve NBTC-voorman Vranken toog ook afgevaardigde Erica Terpstra van de raad van toezicht van het NBTC naar de Kamer, evenals Theo Ruijs, voorzitter van gastvrij Nederland en Lodewijk van der Grinten, de baas van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
KHN stuurt zelf ook een brief naar ELI. „De voorgestelde afname van het promotiebudget betekent ongeveer 17 procent minder hotelgasten uit het buitenland”, betoogt de organisatie. Wat zich volgens haar grofweg vertaalt in eenzelfde daling aan horeca-inkomsten uit overnachtingen, eten en drinken. „Zo’n 306 miljoen euro aan interne toeristische bestedingen. Dat zijn 1800 voltijds arbeidsplaatsen ofwel zo’n 2700 banen alleen al voor de horeca”, aldus KHN.