Boete van 3 ton voor overtreden Bel-me-niet
DEN HAAG (ANP) – Telecomtoezichthouder Opta heeft energiebedrijf E.on en callcenter LH Customer Contact boetes opgelegd van ieder 175.000 euro voor het overtreden van de telemarketingregels. Het callcenter werkte in opdracht van E.on.
Volgens de Opta hebben de bedrijven ruim 25.500 consumenten telefonisch benaderd om ze iets te verkopen, terwijl die mensen stonden ingeschreven in het Bel-me-niet-register. Dat maakte de Opta maandag bekend. De boete is zo hoog omdat het een grote groep consumenten betrof, aldus een woordvoerster.
De boete werd in maart opgelegd, maar een van de partijen wilde publicatie van het boetebesluit tegenhouden, waardoor dat nu pas naar buiten komt. Overigens heeft zowel E.on als LH bezwaar gemaakt tegen de boete. Dat bezwaar loopt nog.
Onlangs kreeg energiebedrijf Nuon van de Opta een boete van 70.000 euro opgelegd, ook omdat dit bedrijf het register aan zijn laars lapte.
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijke Bel-me-niet-register van kracht. Consumenten die hun telefoonnummer daarbij hebben opgegeven, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. „De enige uitzondering hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige) klanten mogen bellen voor een vergelijkbaar product of dienst”, aldus de Opta.