FloraHolland bezint zich op toekomst
AALSMEER (ANP) – FloraHolland viert dit jaar het 100-jarig bestaan. Het wordt niet alleen een jaar van feest, maar ook van bezinning. De coöperatieve veiling is in de loop der jaren uitgegroeid tot een „draaischijf” in de internationale bloemenhandel, maar wil die positie ook voor de toekomst veiligstellen.
Uit een onderzoek, in opdracht van de veiling, komt naar voren dat de omvang van de bloemenmarkt in Europa in 2020 gegroeid zal zijn met meer dan 12 procent. Die groei komt niet alleen van de markt- en straathandel in Oost-Europa, maar ook van internationaal opererende grootwinkelbedrijven die op grote schaal inkopen. FloraHolland wil voorkomen dat die grootschalige bedrijven hun eigen handelsstromen zullen opzetten en benutten.
„Bij ongewijzigd beleid verzwakt de positie van Nederland als draaischijf voor de Europese markt”, zei directeur Timo Huges van FloraHolland maandag in een toelichting op de jaarcijfers. Hij wil samen met de leden en de handelaren het rapport bespreken. „Toegevoegde waarde” wordt daarbij het trefwoord. Nederland moet zich gaan onderscheiden door onder meer het bieden van extra kwaliteiten en het „neerzetten van merken”.
Dat is niet alleen van belang voor FloraHolland, maar ook voor de BV Nederland. De export van snijbloemen en planten levert een belangrijke bijdrage aan ons handelsoverschot. Daarin speelt de veiling, als leider op de wereldmarkt, een niet onbelangrijke rol.
FloraHolland was vorig jaar goed voor een omzet van 4,1 miljard euro. Van die bloemen en planten vindt de laatste jaren 85 tot 90 procent zijn weg naar het buitenland. De totale export van snijbloemen, potplanten en tuinplanten bedroeg vorig jaar 5,1 miljard euro.
Het internationale belang van de veiling komt niet alleen tot uiting bij de verkoop, maar ook bij de aanvoer. Door de schaalvergroting van de bedrijven in ons land daalde het aantal leden vorig jaar in eigen land van 4450 naar 4407, terwijl het aantal buitenlandse leden met 92 steeg van 450 naar 542. Driekwart van de snijbloemenomzet komt van Nederlandse bodem en een kwart wordt inmiddels geïmporteerd uit zo’n zestig andere landen.
De internationalisering heeft er ook toe geleid dat de veiling van FloraHolland in Venlo vorig jaar opging in de veiling Rhein-Maas in het Duitse Herongen. Daar zijn inmiddels de zogeheten projectieklokken geïnstalleerd, die het mogelijk maken dat het veilen van de bloemen mogelijk wordt, zonder dat die voor de klok komen. Het zogeheten beeldveilen, kopen op afstand, heeft inmiddels een grote vlucht genomen.
Directeur Timo Huges van FloraHolland zei dat in Nederland inmiddels zo’n veertig handelshuizen eigen „dealing rooms” hebben, ofwel ruimtes waar inkopers alle veilingklokken op de exportvestigingen volgen. Vandaag de dag wordt ruim 70 procent van de totale omzet van de veiling verhandeld zonder dat de kopers het product nog van nabij zien.