Spitsstrook Veluwe kan niet zonder kunstlicht
Er is wegverlichting nodig om het verkeer veilig over een spitsstrook over de Veluwe te kunnen laten rijden. De spitsstrook is voorzien langs de snelweg A50 tussen Arnhem en Apeldoorn.
Dat blijkt uit een proef die Rijkswaterstaat eind april heeft genomen met allerlei soorten camera’s en verlichting. Dinsdag zijn de resultaten van die testen bekendgemaakt. Rijkswaterstaat benadrukt dat de verlichting uiteraard alleen in gebruik is tijdens spitsuren in het verkeer. De spitsstrook is namelijk bedoeld om filevorming door piekdrukte in het verkeer te verminderen.
De Veluwe is een van de weinige plaatsen in Nederland waar het ’s nachts nog volledig duister is zonder lichtvervuiling van wegen of steden. Volgens natuur– en milieuorganisaties zouden diverse soorten planten en dieren verdwijnen als de duisternis wordt opgeheven. Maar volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is uit de proeven gebleken dat een verkeersleider zelfs met een militaire nachtzichtcamera absoluut niet kan zien wat er op de weg gebeurt.
Een verkeersleider van Rijkswaterstaat houdt met camerabeelden in de gaten wat er op de weg gebeurt. Zo geeft hij de spitsstrook pas vrij voor verkeer als vast staat dat er zich niets en niemand op de vluchtstrook bevindt. Bij slecht weer of duisternis hebben de camera’s verlichting nodig, zo is nu gebleken. Ook een infraroodcamera met infraroodschijnwerpers geeft onvoldoende zichtbereik om het verkeer veilig te kunnen leiden, aldus de dienst.
Uit de proef is gebleken dat een zwart–witcamera met een wegverlichting die voor 20 procent brandt waarschijnljk de beste beelden bij zo zwak mogelijke verlichting geeft. Een kleurencamera geeft wel scherpere beelden, maar heeft weer meer bijverlichting nodig. Rijkswaterstaat gaat de testresultaten de komende tijd analyseren om tot een definitieve keuze te komen. Dat zal waarschijnlijk nog wel dit jaar plaatshebben.