Ford Focus: Geslaagde middenklasser

Een nieuwe Focus bij Ford is belangrijk nieuws voor de Europese markt. Ook nu zet het merk weer een geslaagde middenklasser neer.

Tony Vos
16 May 2011 11:27Gewijzigd op 14 November 2020 14:59
Ruimte biedt de Focus genoeg voor vier tot eventueel vijf inzittenden, die ook een redelijke hoeveelheid bagage kunnen meenemen.  Foto Tony Vos
Ruimte biedt de Focus genoeg voor vier tot eventueel vijf inzittenden, die ook een redelijke hoeveelheid bagage kunnen meenemen. Foto Tony Vos

Ford kiest voor een stapsgewijze lancering van de nieuwe Focusfamilie, al volgen de vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en de wagon (juni) elkaar snel op. Daar blijft het wat Ford betreft voorlopig bij. Dat betekent dat is afgezien van de driedeurs en dat er ook geen coupé-cabriolet in de pijplijn zit.

Middenklasse klinkt bescheiden, maar daarvan is bij de Focus met een lengte van 4,36 meter geen sprake meer. De auto oogt relatief lang en heeft en profil een harmonieuze vlakverdeling. De daklijn loopt naar achteren niet overdreven af, maar toch is de indruk sportief. Iets minder geslaagd ziet de voorkant eruit, waar de bumper drie zwarte vlakken heeft. De Focus was tot nu toe bekend van de hoog naast de achterruit gemonteerde verlichting, maar dat heeft men bij de derde generatie laten vallen. Ook nu zijn de achterlichten weer opvallend – al was het alleen maar door het formaat.

De Titanium is het op een na hoogste uitrustingsniveau en dat betekent dat er een startknop van de partij is. Alleen jammer dat Ford dit niet combineert met automatische deurvergrendeling. Want wat is de toegevoegde waarde van zo’n startknop als de sleutel nodig is om te kunnen instappen?

In het interieur zijn veel parallellen te zien met bijvoorbeeld de Fiesta en uiteraard de op hetzelfde onderstel gebouwde C-MAX. De vormgeving is modern en er is duidelijk gekozen voor hoogwaardige materialen. Het is wel een design dat behoorlijk uitgesproken is. En omdat Ford de nodige voorzieningen voor de Focus bedacht heeft, loopt het dashboard inclusief het stuur over van de bedieningsknoppen.

Het interieur is voldoende ruim van opzet met volop plaats voor minimaal vier personen. De voorstoelen bieden genoeg ondersteuning en ook achterin hebben volwassenen geen klachten. Zelfs de hoogte is daar in orde. De inhoud van de bagageruimte is afhankelijk van de vraag of er wordt gekozen voor een volwaardig reservewiel, een thuiskomer of een reparatiekit. In het laatste geval variëren de mogelijkheden van 363 tot 1148 liter, en daarmee is de Focus geen uitschieter in het segment. Wel is de bagageruimte mooi hoekig en gemakkelijk in te delen.

De Titanium is behoorlijk compleet met onder meer een regen- en een lichtsensor, bandenspanningcontrole, led-achterlichten en volledig automatische airco in twee zones. Daarnaast heeft Ford een behoorlijke lijst met moderne elektrische voorzieningen die het leven er gemakkelijker of veiliger op moeten maken. Zo is er voor 1500 euro het zogenaamde Driver Assisant Pack met onder meer een automatisch inschakelend grootlicht dat niet al te fijntjes reageert en zeker in het begin een schrikreactie bij de bestuurder veroorzaakt. Het Blind Spot Information System detecteert auto’s in de dode hoek, maar ziet ook stilstaande obstakels, terwijl de Lane Departure Warning door trillingen in het stuur aangeeft dat een lijn wordt overschreden zonder dat de richtingaanwijzer is gebruikt. Een prima voorziening die zich niet voor de gek laat houden.

Motoren worden steeds kleiner en meer vermogend. De Ecoboostfamilie van Ford is daar een goed voorbeeld van. Met turbo haalt het merk een vermogen van 150 pk uit de 1,6 liter en voegt daar nog een heerlijk koppel van 240 Nm aan toe. De souplesse is daardoor groot en er hoeft maar weinig met de zesbak geschakeld te worden om vlot te presteren. In 8,7 seconden sprint de Focus naar de 100 km/u en de top ligt op 212 km/u. Het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 13,5 is zeker niet verkeerd, maar tegelijk geen uitzondering. Op het gebied van onderstellen heeft Ford een naam hoog te houden en dat doet de fabrikant uiteindelijk ook met deze nieuwkomer. In eerste instantie lijkt de auto comfortabeler en minder dynamisch, maar wie wat sportiever met de hatchback omgaat krijgt snel de waardering terug.

Ford start de Focus als vijfdeurs Trend met 105 pk 1,6 liter motor voor 19.745 euro. Daarna zijn de stapjes naar krachtigere motoren en hogere uitrustingsvarianten relatief bescheiden. De 1.6 Ecoboost start als Trend Sport bij 23.495 euro en komt als complete Titanium uit op 25.995 euro. De vierdeurssedan kent dezelfde prijzen, terwijl de Wagon slechts 600 euro duurder is. En belangrijk: alle benzinemodellen hebben 20 procent bijtelling!


motor ++

De150 pk sterke turbomotor paart vlotte prestaties aan een keurig brandstofverbruik en voor zakelijke rijders ook nog aan 20 procent bijtelling.

extra’s +/-

Tegen meerprijs levert Ford vergaande elektrische voorzieningen die in de praktijk niet allemaal even gemakkelijk of nauwgezet werken.

onderstel +

Wie de bestaande Focus gewend is, zal even moeten wennen aan het nieuwe onderstel. Dat lijkt in eerste instantie minder scherp, maar blijkt toch alle situaties de baas.

interieur +/-

Het interieur heeft een typisch Fordvormgeving, modern met fraaie materialen. Tegelijk zitten er wel heel erg veel knopjes op de middenconsole en het stuur.

ruimte +

Ruimte biedt de Focus genoeg voor vier tot eventueel vijf inzittenden, die ook een redelijke hoeveelheid bagage kunnen meenemen.


Topsnelheid

212 km/h

Acceleratie

8,7 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 op 13,5

CO2-uitstoot

139 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer