Beginnersgids voor online netwerken iets te enthousiast
Voor Twitter- en Facebookadepten is het nauwelijks voor te stellen, maar in 2011 zijn er nog steeds heel veel mensen die geen idee hebben wat sociale netwerken zijn.
Om die mensen te helpen, schreef Jeanet Bathoorn –trainer en spreker op het gebied van sociale media– een handzaam boekje: ”Get Social”. De ondertitel ”Online netwerken voor beginners” klinkt veelbelovend, de inhoud is dat minder.
”Get Social” bevat een beschrijving van allerlei sociale netwerken. Hyves, Twitter, Facebook, LinkedIn; ze komen allemaal voorbij. Bathoorn schrijft toegankelijk. Ze besteedt veel aandacht aan de kretologie en de manier waarop gebruikers deze netwerken kunnen inzetten. Op zich is dat voor de leek zeer verhelderend.
Nadeel van een boekje is dat de realiteit het papieren verhaal al heeft ingehaald voordat het is gepubliceerd. Zo noemt de auteur sociale media zoals Ning en Mindz, netwerken die de gemiddelde internetter niet kent of die alweer uit zijn.
Een beetje voor de hand liggend zijn ook veel van de tips die ze geeft: wees persoonlijk, bouw relaties op, reageer ook op berichten van anderen. Da’s logisch, denk je dan.
Bathoorn is verder wel erg enthousiast over sociale media. „Ik geloof dat de kracht van social media (…) ervoor gaat zorgen dat we naar een positievere cultuur gaan.” Daar valt het nodige op af te dingen. Wie sociale netwerken slim inzet, kan er ongetwijfeld van profiteren en ze ten goede aanwenden. Daar liggen kansen die te vaak onbenut worden gelaten. Maar of het altijd en overal verbonden zijn echt tot een betere wereld leidt?
Boekgegevens
Get Social. Online netwerken voor beginners, Jeanet Bathoorn; uitg. Scriptum, Schiedam, 2011; ISBN 978 90 5594 742 3; 174 blz.; € 14,95.