„Maak je tijdens het examen vooral niet druk”
RIJSWIJK (ANP) – Over een week beginnen ruim 200.000 scholieren in het voortgezet onderwijs aan het schriftelijk eindexamen. De leerlingen hebben nog zeven dagen de tijd alle stof die ze de afgelopen jaren hebben geleerd te bestuderen. Volgens hoogleraar onderwijsstudies van de Universiteit Leiden Paul van den Broek is het verstandig om daar op tijd mee te beginnen.
Van den Broek, deskundig op het gebied van leren en doceren, stelt dat vroeg beginnen en gespreid studeren bij kan dragen aan een geslaagd eindresultaat. Hiernaast zijn er volgens Van den Broek nog meer strategieën om de slagingskansen te verhogen. „Het is wijs om tussen het studeren rustpauzes in te lassen. Wanneer je na een pauze weer verder gaat studeren, herhaal je vaak automatisch het voorafgaande. Deze herhaling zorgt ervoor dat je de stof beter kan onthouden.”
Een ander hulpmiddel waar veel scholieren hun voordeel mee kunnen doen, ligt in het lesmateriaal zelf. „Veel scholieren lezen vaak over tussenkopjes in een tekst heen, dat is jammer”, zegt Van den Broek, „De kopjes geven juist heel belangrijke rustpunten in een tekst weer. Het is verstandig om dan even terug te blikken naar de inhoud van het voorafgaande.”
Scholieren kunnen op deze manier zichzelf testen. „Je kan aan jezelf, of aan een ander, proberen uit te leggen wat de belangrijkste kernpunten in de stof zijn. Door dit te oefenen, train je jezelf om inhoudelijke relaties in de stof te ontdekken. Zo kun je voorkomen dat je tijdens het examen voor verrassingen komt te staan”, aldus Van den Broek.
Als je tijdens het examen last krijgt van een inzinking, kun je het best even een korte rustpauze inlassen. „Maar, maak je vooral niet te druk, het hoeft geen ramp te zijn als je het antwoord op een vraag niet onmiddellijk weet”, vertelt de onderwijskundige. „Soms kan het helpen voor jezelf terug te halen wat je wel weet over het onderwerp, via een omweg kun je zo bij het goede antwoord komen.”
Om de zenuwen onder controle te krijgen, geeft Van den Broek nog een laatste advies. Voor scholieren kan het goed zijn terug te kijken naar eerdere ervaringen. Zo worden veel leerlingen extra nerveus door vlak voor het examen met klasgenoten de stof door te spreken. „Weet je van jezelf dat je hier extra zenuwachtig van wordt? Kom dan pas anderhalve minuut voor de start van het examen binnen”, aldus Van den Broek.
Maar het belangrijkste is volgens de hoogleraar, hoe cliché ook, op tijd beginnen met studeren. „Op tijd beginnen met studeren heeft namelijk een kalmerend effect, stampen geeft daarentegen een gehaast en onrustig gevoel.”