Binnenland

Onderzoeksrapport ongeval kotter Nieuwpoort: Stuurhut moet bemand zijn

BRUSSEL – De stuurhut van kotters moet permanent bemand zijn. Dat stelt de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in het donderdag gepubliceerde onderzoekrapport over het ongeval met de kotter Nieuwpoort 28 op 1 maart, waarbij drie Zeeuwse vissers omkwamen.

Regioredactie
6 May 2011 12:03Gewijzigd op 14 November 2020 14:50
Foto ANP
Foto ANP

In de praktijk is voortdurende aanwezigheid in de stuurhut „met de kleine bemanning van de eurokotters (de Nieuwpoort 28 is een eurokotter, red.) niet altijd het geval”, aldus het rapport. „Dit vergroot in belangrijke mate het risico”, omdat er bij een calamiteit „niet onmiddellijk passend kan worden gereageerd.” Vissers dienen ervoor te zorgen dat er „minstens één bemanningslid in de stuurhut blijft zolang er vaart wordt gelopen en de visnetten uitstaan.” Toen er problemen waren op de Nieuwpoort 28 met het roer was de stuurhut niet bemand, aldus het rapport.

Vissers dienen onder gevaarlijke omstandigheden hun vislijnen te laten uitlopen en hun netten achter te laten, om ze later mogelijk weer op te (laten) halen, bepleiten de onderzoekers. „Er moet een mentaliteitsverandering worden nagestreefd.” Het rapport stelt dat de Zeeuwse vissers een „onverantwoord risico” namen toen ze verstrikte netten probeerden binnen te halen.

De vissers droegen tijdens de calamiteit op het dek geen opblaasbaar reddingsvest, „bij windkracht 6 tot 7 en met golven tussen de 1,7 en 2,5 meter hoog.” De Belgische onderzoekers dringen aan op het dragen van een reddingsvest. „Het is wettelijk verplicht dat iedere visser die op zee werk op het dek uitvoert, een reddingsvest draagt.”

Uit cijfers van het Zeevissersfonds blijkt dat de afgelopen vijftig jaar vijftig personen overboord sloegen en nooit meer zijn teruggevonden, aldus de Belgische onderzoekers. Sinds 1990 vergingen 11 eurokotters met in totaal 25 bemanningsleden.

Volgens de Belgische staatssecretaris Etienne Schouppe van Mobiliteit en Noordzeebeleid trekt het rapport „geen conclusies over de schuld of aansprakelijkheid, maar moet het helpen voorkomen dat dergelijke ongevallen nog plaatsvinden.”

In een eerste reactie op het rapport van de Belgische autoriteiten zei Matthijs van der Ploeg van visserijbedrijf De Rousant in Zoutkamp, eigenaar van de Nieuwpoort 28, vanmorgen „geen oordeel” te hebben over de conclusie dat de Zeeuwse vissers een onverantwoord risico hebben genomen. „Als dat zo zou zijn, zou dat verschrikkelijk zijn.” Over het oordeel van de onderzoekers over het dragen van zwemvesten zegt Van der Ploeg: „Het is waar dat het dragen van een reddingsvest is aan te bevelen. Maar ik hoor van vissers dat het niet meevalt om een overlevingspak te dragen. Misschien zouden ze dat toch moeten gaan doen boven windkracht 4.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer