Wetenschap & techniek

Vierkante binnenband Michelin plakt zichzelf

Het bedrijf achter het bekende Michelinmannetje heeft een naam hoog te houden als het om innovaties gaat. Een snelle zoektocht op Espacenet, de Europese database voor patenten, levert honderden treffers. Onder de recentste innovaties behoort een fietsbinnenband die zichzelf plakt.

Jacob Siebelink
4 May 2011 10:41Gewijzigd op 14 November 2020 14:48
De zichzelfplakkende band van Michelin is voorzien van langgerekte en ronde bobbels. Foto Michelin
De zichzelfplakkende band van Michelin is voorzien van langgerekte en ronde bobbels. Foto Michelin

Het idee van een zelfhelende binnenband is niet nieuw. Een jaar geleden bracht Slime, een leverancier van onder andere bandenplakmaterialen, een binnenband op de markt die gevuld is met een dunne pasta. Als er een gat in de binnenband komt, hardt de pasta die in contact komt met de buitenlucht uit en is het lek gedicht.

Maar Michelin pakt het net iets slimmer aan. Protek Max, zo heet de nieuwste loot van het bedrijf. Hij heeft weinig weg van zijn broertjes en zusjes binnenband. Het opvallendste verschil is de vorm van de doorsnede: vierkant in plaats van rond. En het normaal gladde oppervlak bevat nu bobbels. Langgerekte bobbels op het loopvlak van de band, ronde op de beide zijkanten.

Door de specifieke vorm is een lekke Protek Max binnenband tot negenmaal beter in staat zichzelf te repareren dan de al bestaande zelfhelende binnenbanden zoals die van Slime, zo beweert Michelin. Met name het hobbelige oppervlak zorgt hier voor. „Een gewone binnenband reageert bij lekrijden als een luchtballon”, aldus een Michelinwoordvoerder. „Het gat wordt door de luchtdruk en de wrijving met de buitenband alleen maar groter. Bij de Protek Max zorgen de hobbels voor een andere krachtverdeling in het binnenbandmateriaal, waardoor het gat juist gesloten wordt. Deze eigenschap combineren we met een vooraf ingebrachte zelfdichtende vloeistof en de zelfhelende werking is gegarandeerd.”

Michelin heeft naar eigen zeggen goed naar de klanten geluisterd toen het begon aan de ontwikkeling van een nieuwe binnenband. „Fietsers hebben een hekel aan banden plakken, dus we hebben het hen zo makkelijk mogelijk gemaakt. De rechthoekige vorm past optimaal in de velg, waardoor hij niet verdraait en zich dus beter laat monteren.”

De materiaalkeuze voor de Protek Max houdt Michelin voor zich. Wel wil het bedrijf graag kwijt dat de Protek Max door het gebruikte materiaal veel beter op spanning blijft dan de andere fietsbinnenbanden van Michelin. Op de website staan kleurige grafiekjes waaruit blijkt dat de nieuwe vinding twee keer zo langzaam leegloopt als de zelfhelende Airstopbinnenband van Michelin. Sterker nog: zolgens Michelin blijft een Protek Maxbinnenband die drie keer lek geprikt is beter op spanning dan een gewone binnenband zonder gaatjes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer