„Klachtencommissies corporaties niet goed”
AMSTERDAM (ANP) – Klachtencommissies van woningcorporaties functioneren niet goed. Ze moeten professioneler worden. Dat concludeert de commissie AedesCode in haar dinsdag gepubliceerde jaarverslag over 2010.
De commissie is onderdeel van Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties. Zij kijkt of corporaties in procedureel opzicht correct handelen. Dat gebeurt na klachten van personen of organisaties.
De commissie kreeg vorig jaar negen klachten binnen over het functioneren van klachtencommissies van corporaties. Die zouden bijvoorbeeld niet goed bereikbaar zijn of klachten onterecht niet in behandeling hebben genomen. De commissie verklaarde vijf van deze meldingen ongegrond. Twee waren er gegrond, de andere twee werden ingetrokken of geschikt.
„Het betreft hier onnodige klachten of klachten die vermeden hadden kunnen worden”, schrijft de commissie in het jaarverslag. „Het verdient nadrukkelijk aanbeveling dat dat Aedes prioriteit geeft aan de kwaliteitsverbetering van de klachtencommmissies.”
In totaal werd de commissie AedesCode vorig jaar 44 keer benaderd met klachten over corporaties. In 2009 was dat 46 keer.