Delft en Shanghai werken aan veilige haven
DELFT (ANP) – In grote havens als die van Rotterdam en Sjanghai wordt het steeds drukker. Schepen worden bovendien groter en sneller. Door deze ontwikkelingen neemt de kans op aanvaringen toe met alle gevaren van dien voor mens en milieu.
Dat zei hoogleraar Han Ligteringen van de Technische Universiteit Delft maandag. Hij is betrokken bij de ontwikkeling van een verkeersmodel voor de scheepvaart, een project dat TU Delft samen met de Chinese Jiaotong Universiteit in Shanghai uitvoert.
Het project, dat vier jaar in beslag neemt, moet een instrument opleveren waarmee havenautoriteiten onveilige situaties beter kunnen inschatten in combinatie met de beschikbare capaciteit in de haven.
„We zien de toepassing van het te ontwikkelen model op twee manieren: als aanvulling op bestaande verkeerssystemen, zodat online potentieel gevaarlijke situaties sneller in kaart kunnen worden gebracht en bijtijds maatregelen kunnen worden genomen. En bij de ontwikkeling van nieuwe havens en uitbreiding van bestaande havens, om te berekenen of het ontwerp en de capaciteit voldoende zijn om onveilige situaties zo veel mogelijk te voorkomen.”
Verkeersmodellen voor havens bestaan al, maar die houden volgens Ligteringen onvoldoende rekening met menselijk handelen dat de koers van een schip beïnvloedt en met wisselende weersomstandigheden zoals mist en wind.