DC-3 Amalia maakt eerste seizoensvlucht
LELYSTAD – Nostalgisch brommend slaan de twee Pratt & Whitneymotoren van de roemruchte DC-3 Dakota aan. Na acht minuten opwarmen, laat de gezagvoerder de motoren direct voor de start nog anderhalve minuut op flink vermogen proefdraaien.
„Standaardprocedure”, zegt hij geruststellend. Licht trillend wacht de aluminium dame af. Na een aanloop van dertig seconden zakt de startbaan van Lelystad Airport onder de Prinses Amalia weg. En is het rondvluchtenseizoen van het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome in Lelystad en DDA Classic Airlines van start gegaan.
Voor het publiek begint het vliegseizoen vanaf Aviodrome volgende week. Gisteren kregen genodigden in de historische Douglas DC-3 een voorproefje in het vlaggenschip van Aviodrome/DDA. De organisatie heeft twee DC-3’s in de vloot, die ook nog een DC-2 en een DC-4 omvat.
De Amalia is met achttien stoelen de luxe-uitvoering. Het andere toestel, Doornroosje, biedt plaats aan 26 passagiers. Copiloot Tom van Hoorn, in de dagelijkse praktijk KLM-vlieger, zegt dat de Amalia om verschillende reden voor Nederland uniek is.
„Het in 1944 gebouwde toestel was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief boven Arnhem bij de operatie Market Garden. Na een dienstverband in Amerika nam Nederland het toestel in gebruik als regeringsvliegtuig. Prins Bernhard bestuurde het toestel DC-3 geregeld als piloot.”
Gezagvoerder Ruud Schoenmakers (ook KLM) vult aan: „Als de prins met een petje op aan boord kwam, wilde hij vliegen. Een van de vliegers kon dan direct naar de cabine verkassen…”
Deze DC-3 is uitgevoerd in KLM-retrokleuren en verwijst met de registratie PH-PBA naar de historische verbinding met prins Bernhard.
Behalve in de DC-3 kunnen er bij Aviodrome ook vluchten in een Cessna 172, Fokker S11, Junkers Ju52 en een Robinson R44-helikopter geboekt worden. De DC-2 wordt alleen gebruikt bij vliegdemonstraties en vervoert derhalve geen passagiers.
Het DC-4-verkeersvliegtuig van de DDA heeft enkele jaren rondvluchten in Zuid-Afrika verzorgd. Volgens directeur Jan Schaatsbergen van Holland Aviation House, de overkoepelende organisatie van Aviodrome/DDA, wordt overwogen om het toestel weer naar Nederland te halen. „De kosten zijn daarbij vooralsnog het breekpunt, operationeel redden we de overtocht naar Nederland wel.”
De Lockheed Constellation en Fokker F27 Friendship van Aviodrome blijven vanwege ontbrekende financiële middelen en certificeringsproblemen naar verwachting nog zeker enkele jaren aan de grond.
Een rondvlucht met de DC-3 begint met een kort historisch overzicht van de piloten over het ontstaan van het vliegtuig en de rol die het toestel in de militaire luchtvaart en het burgerluchtverkeer had. Voor het instappen krijgen de passagiers bij het vliegtuig uitleg over enkele karakteristieke onderdelen en eigenschappen van het toestel.
Aan boord voert nostalgie de boventoon. Chic geklede stewardessen geven een vliegveiligheidsinstructie en komen langs met Wilhelminapepermunt en Haagse hopjes.
Standaard wordt op 300 meter gevlogen, waardoor het uitzicht prima is.
Wie op een vlucht het langst in de DC-3 wil vliegen, moet volgens stewardess Henny Davidson zo ver mogelijk achter in het toestel gaan zitten. „Omdat de Dakota als laatste op het staartwiel landt, blijft dat deel van het vliegtuig het langst in de lucht.”