Succesvolle proef bestrijding taalachterstand
DEN HAAG (ANP) – Een driejarig project op ruim 350 basisscholen om taalachterstanden te bestrijden is vrij succesvol geweest. Dat blijkt uit de eindresultaten, die minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Doel van de proef was om taalachterstanden te verminderen op scholen met leerlingen die voor meer dan de helft uit een laag sociaal-economisch milieu afkomstig zijn. Op de deelnemende scholen scoorden leerlingen aan het einde van de proefperiode, vooral op verschillende onderdelen van het lezen, beter dan landelijk gemiddeld op achterstandsscholen.
Volgens Van Bijsterveldt laten de proeven goed zien hoe scholen taalachterstanden bij leerlingen kunnen bestrijden. „De uitkomsten van de pilots geven scholen handvatten om aan de slag te gaan met het wegwerken van taalachterstanden”, stelt ze. Van Bijsterveldt neemt de uitkomsten van de proeven mee in haar actieplan die voor verbetering van het basisonderwijs moet zorgen. Dat plan verschijnt volgende maand.
De proeven liepen van het schooljaar 2007-2008 tot en met 2009-2010. Naast de proeven zijn ook ongeveer tweeduizend scholen bezig met een speciaal traject om taal- en rekenvaardigheden bij kinderen te verbeteren.