NS zoekt oplossing tegen gladde rails
De Nederlandse Spoorwegen (NS) wil de problemen van de gladde rails aanpakken. Het spoorbedrjf steekt 17 miljoen miljoen euro extra om uitval van treinen in de herfst te voorkomen. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
Het bedrag steekt NS in systemen om te voorkomen dat treinen op gladde rails gaan glijden, waardoor ernstige beschadigingen aan wielen ontstaan. Zo krijgt een groot deel van de treinen een nieuw antiblokkeerremsysteem en komt er een landelijk systeem voor gladheidwaarschuwing. Ook wordt een proef genomen met automatische zandstrooiers op treinen.
De eerste resultaten van deze miljoeneninvestering zijn in de komende herfst merkbaar. P. Boumeester, directievoorzitter NS Reizigers: „Ondanks de moeilijke financiële situatie van NS doen we deze forse investering.”
Eind oktober 2002 zorgde een zware herfststorm voor extreem gladde rails door een combinatie van bladval, vocht en roest. Treinen gingen glijden, waardoor veel treinwielen ernstig beschadigd raakten. Het tekort aan inzetbare treinen werd zo groot dat NS de dienstregeling tijdelijk moest beperken.
Gladde sporen waardoor treinen bij het optrekken en remmen hun grip op de rails verliezen,zijn overal ter wereld, vooral in de herfst, een nog niet opgelost probleem.