„Duidelijke handtekening Eelco Blok”
DEN HAAG (ANP) – Analist Ed Achterberg van marktonderzoeker Telecompaper ziet in de maatregelen die KPN donderdag aankondigde een „duidelijke handtekening” van de nieuwe topman Eelco Blok. „De snelheid is verrassend.” Dat zei hij donderdag in reactie op de winstwaarschuwing van KPN en de aankondiging van het verdwijnen van vierduizend tot vijfduizend banen in Nederland.
Blok nam twee weken geleden het stokje over van zijn voorganger Ad Scheepbouwer. Daarvoor stond hij aan het hoofd van de internationale activiteiten.
Behalve het schrappen van banen wil de nieuwe topman ook extra investeren in de vernieuwing van het Nederlandse netwerk. Achterberg denkt dat de maatregelen die Blok heeft aangekondigd nodig zijn voor KPN om „met de vaart der volkeren mee te gaan”. „Ik zag die ontslagen wel aankomen.”
Telecombedrijven moeten hun netwerken en personeelsbestand voortdurend aanpassen vanwege veranderende trends in het bel- en internetverkeer, legt de analist uit. Ook hebben ze te maken met een constante druk van instanties op tarieven.
De extra investeringen in het netwerk hadden volgens hem eigenlijk eerder moeten komen, omdat KPN kabelbedrijven te veel de ruimte zou hebben gegeven om marktaandeel af te snoepen.
Het verbaast Achterberg niet dat KPN zegt last te hebben van toenemend gebruik van mobiel dataverkeer via smartphones, waardoor het sms- en belverkeer daalt. „Ook andere telecombedrijven merken dit, maar het zou zomaar kunnen dat KPN de eerste internationale telecomaanbieder is die dit meldt.”
Volgens de analist is Nederland Europees gezien een koploper op het gebied van smartphonegebruik, waardoor het probleem misschien eerder opduikt. „De toestellen zijn in Nederland zwaar gesubsidieerd.”
Aangezien KPN in Nederland marktleider is, is het volgens hem niet raar dat KPN dit probleem als eerste bij de naam noemt. Hij denkt dat andere aanbieders in Nederland misschien binnenkort ook met aanpassingen van de abonnementen zullen komen vanwege het veranderende klantgedrag. „Het is de vraag of de consument hier beter van wordt.”