Tesco stapt in mobiele telefonie
Het Britse supermarktconcern Tesco begint later dit jaar met de verkoop van mobiele telefoons en prepaidkaarten. Onder de naam Tesco Mobile is de onderneming een samenwerkingsverband aangegaan met mm02, de Britse aanbieder van mobiele telefonie.
Dat hebben de bedrijven woensdag bekendgemaakt. Tesco en mm02 stoppen de komende twee jaar 16 miljoen pond sterling (22 miljoen euro) in het samenwerkingverband. De bedrijven hebben een gelijk aandeel in de nieuwe joint venture. Tesco, dat circa 800 winkels heeft, verwacht 2 miljoen klanten binnen te halen.
Volgens een woordvoerder van Tesco zijn de mobiele telefoons en de prepaidkaarten voor de Kerst verkrijgbaar in de supermarkten en via internetwinkel Tesco.com. „Naast de prepaidkaarten gaan we ook abonnementen aanbieden. We verwachten daar volgend jaar mee te komen”, aldus de zegsman.
Met de verkoop van mobiele telefoons en prepaidkaarten zegt Tesco in te spelen op de wens van zijn klanten. Om hen zo veel mogelijk van dienst te zijn begon het concern eerder al met de internetwinkel. Klanten kunnen bij de winkelketen ook terecht voor leningen, spaarrekeningen en verzekeringen.
In Nederland verkoopt branchegenoot Albert Heijn sinds oktober vorig jaar prepaidkaarten onder de naam AH Mobiel. De supermarktketen met zo’n 700 winkels heeft een overeenkomst met KPN. Met AH Mobiel krijgen klanten 10 procent meer beltegoed.
Een woordvoerster bestempelde AH mobiel als een „groot succes.” In een halfjaar tijd is de grens van 60.000 klanten gepasseerd. „Dat is boven verwachting.”