Economie

CBL wil pintarieven Interpay aanvechten

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) overweegt stappen tegen Interpay, het bedrijf dat de pintransacties in Nederland regelt. Tijdens de jaarbijeenkomst vandaag in Scheveningen zei voorzitter K. van den Doel: „Misschien moeten wij ons te veel betaalde geld gaan terugvragen.”

ANP
5 June 2003 08:48Gewijzigd op 14 November 2020 00:21

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) verdenkt Interpay van misbruik van haar monopoliepositie. „Dat wisten wij al heel lang”, aldus Van den Doel. „Interpay brengt ondernemers namens de banken veel te hoge tarieven voor pintransacties in rekening. Volgens de NMa is er geen redelijke verhouding tussen de kostprijs van het pinnen en de tarieven die hiervoor worden gevraagd.”

Van den Doel denkt een kans te maken zijn gelijk te halen. „In Amerika hebben Visa en Mastercard onlangs een schikking getroffen waarbij ze 3 miljard dollar aan de detailhandel gaan terugbetalen wegens misbruik.”

Tijdens de bijeenkomst werd het rapport Consumententrends 2003 gepresenteerd, een onderzoek van het CBL en het Erasmus Food Management Instituut. Daarin staan de jaarlijks terugkerende ergernissen van klanten in de supermarkten te vinden. Het allerergst vinden consumenten de wachtrijen voor de kassa. Producten die zijn uitverkocht, scoren ook hoog op de lijst. Een kapot winkelwagentje is eveneens een bron van ergernis.

Verder blijken vaste klanten niet gediend van plotselinge wijzigingen in de schappen. Ook bijvullen van de schappen tijdens winkeluren wordt niet erg gewaardeerd.

Volgens de onderzoekers moeten supermarkten niet onderschatten wat de effecten kunnen zijn van ontevreden bezoekers. Klanten vertellen positieve ervaringen door aan drie tot vijf anderen. Ontevreden klanten spuwen hun gal daarover aan tenminste elf anderen.

Overigens is de trend om minder vaak naar de supermarkt te gaan. Het bezoek zakte van 2,7 keer per week vorig jaar naar gemiddeld 2,6 keer per week nu. De winkeltrouw is bovendien ver te zoeken. De gemiddelde consument bezoekt 2,8 supermarktformules per maand. Een jaar eerder was dat gemiddeld 2,5.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer