Economie

PostNL won het van MailNL en PostNed

AMSTERDAM (ANP) – Het nieuwe postbedrijf PostNL had bijna MailNL of PostNed geheten. TNT worstelde tot het laatste moment met een nieuwe naam voor het afgesplitste postonderdeel van TNT, blijkt uit onderzoek van merkenbureau Chiever.

20 April 2011 10:50Gewijzigd op 14 November 2020 14:37
TNT. Foto ANP
TNT. Foto ANP

Naast PostNL stonden MailNL en PostNed hoog op het lijstje van TNT. Op 4 april liet het bedrijf nog allerlei varianten van de logo’s van deze merknamen registreren. Drie dagen later kwam TNT met de naam PostNL naar buiten. Per 31 mei gaan TNT Post en TNT Express definitief uit elkaar en verder als twee afzonderlijke beursgenoteerde bedrijven.

In september 2010 was TNT nog met een ander logo in de weer. Toen was ook de naam NedPost in beeld. Uit het onderzoek in het Benelux Merkenregister en het Europese merkenregister blijkt dat in die maand de merken NedPost, PostNed, MailNL en PostNL werden gedeponeerd.

Overigens is het volgens Chiever opvallend dat het Europese merkenbureau de registratie van het woordmerk PostNL heeft geaccepteerd. „Beschrijvende merken kunnen in principe niet geregistreerd worden”, aldus Bas Kist van Chiever. „PostNL is nu typisch zo’n voorbeeld van een merk dat niet onderscheidend is, een naam voor een postdienst in Nederland.”

Het Benelux Merkenbureau zou zo’n merk volgens Kist beslist hebben geweigerd. „Bij het Europese merkenbureau hebben ze blijkbaar niet helemaal doorgehad hoe beschrijvend dit merk in Nederland is.” Het is volgens Chiever dan ook zeer de vraag of PostNL in Nederland merkrechten kan ontlenen aan de Europese registratie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer