Binnenland

Consumentenbond wil meer openheid in zorg

DEN HAAG (ANP) – De Consumentenbond wil meer openheid in de gezondheidszorg en begint daarom maandag de campagne ‘Kiezen moet kunnen!’. Dat maakte de bond zaterdag bekend. Volgens de behartiger van consumentenbelangen kunnen patiënten informatie over de kwaliteit van een behandeling of een zorgverlener moeilijk vinden.

16 April 2011 09:45Gewijzigd op 14 November 2020 14:34
Consumentenbond. Foto ANP
Consumentenbond. Foto ANP

„Soms is het zo dat de gegevens er wel zijn; ziekenhuizen en artsen hebben ze wel. Maar ze worden (nog) niet openbaar gemaakt. Bijvoorbeeld uit angst dat de cijfers verkeerd worden uitgelegd, of uit angst een bepaalde operatie niet meer te mogen uitvoeren”, aldus de bond. Bovendien vindt ze dat mensen die een klacht of een claim willen indienen, tegen de „doofpotcultuur in de medische wereld” aanlopen. Dat zou onder meer te duur zijn en te veel tijd kosten.

Volgens de bond lopen elk jaar ongeveer 40.000 mensen gezondheidsschade op en overlijden er bijna tweeduizend door vermijdbare fouten. Mensen moeten kunnen achterhalen waar en door wie die fouten worden gemaakt, vindt ze.

De campagne moet er onder meer toe leiden dat ziekenhuizen en artsen open zijn over fouten en incidenten en die met de patiënt bespreken. Verder zou een klacht indienen makkelijker moeten worden en zouden bijvoorbeeld sterftecijfers en complicaties openbaar moeten worden. Ook moeten patiënten makkelijker hun hulpverlener in het BIG-register kunnen opzoeken, het register voor medisch personeel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer