Comfort is een weelde in Peugeot 508 SW

Van een Franse auto verwacht de bestuurder comfort. Dat biedt de nieuwe Peugeot 508 volop. Net als een enorme hoeveelheid ruimte.

Tony Vos
15 April 2011 11:35Gewijzigd op 14 November 2020 14:33
De Peugeot 508 SW. Foto Tony Vos
De Peugeot 508 SW. Foto Tony Vos

Met een nieuwe modelserie vervangt Peugeot twee bestaande types. De nieuwe 508 moet zowel de klantengroep van de 407 als die van de grotere 607 aantrekken. Aardig daarbij is dat de nieuwkomer prijstechnisch in het zakelijke D-segment zit, maar qua formaat meer in de richting van de grootste gaat. Er zijn meteen twee carrosserievarianten, een sedan en de in Nederland zeer populaire SW.

De allereerste indruk is die van een forse auto met een redelijk tijdloze uitstraling. De tijden van de enorme luchtinlaat in de voorbumper zijn bij Peugeot voorbij. De 508 toont wat bescheidener, eerder chic. Tegelijk is de achterkant wel erg neutraal en is alleen van het logo de herkomst af te lezen.

Grote stappen heeft Peugeot gezet bij het interieur. De gebruikte materialen en afwerking zijn van een hoge, haast Duitse kwaliteit. Ook is er voorzien in uitstekend zittende stoelen die in alle denkbare richtingen verstelbaar zijn. Van bepaalde exemplaren kan zelfs de lengte van de zitting worden aangepast.

Wat gebleven is, is de enorme hoeveelheid knoppen op de middenconsole, het stuur en zelfs tussen de stoelen. En hoe meer voorzieningen de auto heeft, hoe erger het wordt. Het lijvige instructieboek is niet voor niets bijgevoegd. De 508 heeft niet alleen de traditionele display boven aan de middenconsole, maar ook een kleiner exemplaar tussen snelheidsmeter en toerenteller.

Het instrumentarium is gelukkig wel goed afleesbaar en leidt niet af tijdens het rijden. Liefhebbers kunnen op de optielijst een headup-display bestellen, zodat de snelheid en de richtingaanwijzigingen van het navigatiesysteem op voorruithoogte worden geprojecteerd.

Op alle fronten is de 508 SW ruim. Voorin, maar ook op de achterbank en de daarachter gelegen bagageruimte. De beenruimte voor de achterpassagiers is ronduit royaal en zij zullen ook niet over gebrek aan hoofdruimte klagen. Achter de bank en onder de afdekhoes blijkt 580 liter al zeer royaal, maar na het neerklappen van de achterbank groeit dit nog eens tot 1598 liter. Handig zijn de hendels in de bagageruimte waarmee het neerklappen op afstand gebeurt. De mooi hoekige bagageruimte heeft extra bergvakken in de flanken en onder de vloer.

Peugeot heeft op de optielijst een elektrisch te openen achterklep staan. Handig als de gebruiker met de handen vol bij de auto aankomt en nog net een vinger vrij heeft om op de afstandsbediening te drukken. Maar het heeft ook z’n nadelen. De klep gaat erg traag dicht en zo lang deze niet is gesloten, kan de auto niet worden afgesloten. Hondeneigenaren moeten tot aan de vergrendeling goed blijven kijken of de staart van hun geliefde viervoeter binnenboord blijft.

Peugeot heeft in zijn nieuwe topmodel een flinke keuze aan motoren. Diesels voeren de boventoon. Er is zelfs een 1.6 e-HDi, die met zijn gerobotiseerde versnellingsbak voldoet aan de uitstootnormen voor 20 procent bijtelling. De 2 liter HDi komt daar niet aan, maar presteert met een CO2-uitstoot van 130 g/km en een A-label uitermate gunstig. Nu is dat op papier leuk en aardig, belangrijker is hoe het brandstofverbruik in de dagelijkse praktijk uitvalt. Dan blijkt een gemiddelde van 1 op 17,5 uitermate gunstig.

De 140 pk-versie komt aan een prima koppel van 320 Nm bij 2000 tpm. Dat blijkt weer voldoende voor een vlotte acceleratie naar 100 km/u in 9,8 seconden en een top van 210 km/u. De souplesse van de diesel is groot, en dat sluit weer uitstekend aan bij het comfort van de Franse stationwagon. Peugeot laat zijn inzittenden profiteren van de lange wielbasis en bovendien een prettige afstemming van vering en demping. Verder worden motor- en buitengeluiden keurig uitgefilterd, zodat er aan de optimale voorwaarden voor plezierige lange ritten wordt voldaan. De 508 geeft duidelijk aan dat Fransen nog steeds heer en meester zijn op het gebied van comfort.

De Peugeot 508 concurreert in het hogere zakensegment en is verkrijgbaar vanaf 25.740 euro als sedan. De 2 liter 140 pk diesel begint bij 33.190 euro en 35.040 euro als SW. De meer complete Allure-uitvoering kost meteen 38.620 euro. Wie in dit geval kiest voor een automaat, krijgt meteen een 2 liter diesel die aan 163 pk tipt.


Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure

++ ruimte: Aan ruimte voor zowel passagiers als bagage komt de Peugeot 508 SW niets tekort. Ook de flexibiliteit van het interieur laat weinig te wensen over.

  • knopjes: Het dashboard is uit fraaie materialen opgetrokken, maar Peugeot houdt ervan om heel veel knopjes te gebruiken om de diverse voorzieningen te bedienen.
  • motor: De meer dan krachtige 2 liter dieselmotor zet gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak niet alleen goede prestaties neer, maar blijkt ook behoorlijk zuinig.

+/- vormgeving: De vormgeving is minder exclusief dan die van zijn voorganger, de 407 SW. Maar sommige details maken de 508 toch wel een beetje te neutraal.

++ comfort: De Peugeot 508 is een heerlijk comfortabele auto, en dat wordt verklaard door de forse wielbasis en de prettige afstemming van zowel vering als demping.


Topsnelheid: 210 km/h

Acceleratie: 9,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld: 1 op 17,5

CO2-uitstoot: 130 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer