Binnenland

„Zorgkantoren leven zich te weinig in”

DEN HAAG (ANP) – De hulp vanuit de zorgkantoren in Nederland moet beter. De kantoren moeten zich beter inleven in de mensen die bij hen langskomen. Dit heeft de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer donderdag gezegd bij de presentatie van een onderzoek naar de zorgkantoren.

14 April 2011 13:02Gewijzigd op 14 November 2020 14:32
Alex Brenninkmeijer. Foto ANP
Alex Brenninkmeijer. Foto ANP

Zorgkantoren verdelen de AWBZ-budgetten voor bijvoorbeeld thuiszorg en langdurige zorg zoals gehandicaptenzorg. De kantoren zijn verspreid over het hele land. Er zijn al jarenlang veel klachten over het werk van de zorgkantoren.

De ombudsman opende in maart een meldpunt waar mensen terechtkonden met opmerkingen over de kantoren. Er kwamen 612 meldingen binnen. Ongeveer 80 procent was negatief.

Er werd vooral geklaagd over de administratieve rompslomp, de behulpzaamheid en de informatieverstrekking. Volgens Brenninkmeijer raken bijvoorbeeld papieren bij een verhuizing buiten de regio zoek. „Of mensen krijgen tegenstrijdige, onduidelijke of onvolledige informatie.”

Binnenkort overlegt de ombudsman met de leiding van de zorgkantoren over verbeteringen. Die moeten volgens hem op korte termijn worden doorgevoerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer