Binnenland

Hulporganisaties moeten eerlijk communiceren

ROTTERDAM (ANP) – De ontwikkelingshulporganisaties in Nederland hebben een communicatieprobleem, stelt hoogleraar filantropie Theo Schuyt van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Dat komt volgens Marc Broere van Vice Versa, het vakblad over ontwikkelingssamenwerking, omdat hulporganisaties fondsen moeten werven „en dat gebeurt niet altijd met een eerlijke boodschap”.

13 April 2011 16:20Gewijzigd op 14 November 2020 14:31
Het huidige gebouw van de Vrije Universiteit in Amsterdam-Zuid. Foto ANP
Het huidige gebouw van de Vrije Universiteit in Amsterdam-Zuid. Foto ANP

Er woedt al jaren een storm van kritiek door de ontwikkelingssector. Zodra er maar ergens geld ‘weglekt’, staat de hele sector ter discussie. De harde bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking van het huidige kabinet stuiten dan ook nauwelijks op weerstand. Het publiek reageert met teksten als ‘ze zoeken het daar in de Derde Wereld zelf maar uit’.

„Er is schroom om te praten over de kosten die ze maken en vooral over de salarissen. Dat irriteert mij aan de sector, omdat je daar gewoon open over kunt zijn en een goed verhaal bij kunt vertellen”, stelt hoogleraar Schuyt.

Schuyt vindt dat mensen niet te geringschattend moeten denken over het leiden van een organisatie waar tientallen miljoenen in omgaan. „Er werken mensen die ook gewoon hun brood willen verdienen. Alleen moet je daar wel helder en duidelijk in zijn, zonder gªne.” De hulporganisaties doen het volgens Schuyt niet zo slecht. „Zo mogen ze 25 procent van het totale budget besteden aan fondsenwerving, maar ze besteden daar gemiddeld maar 14 procent aan.”

Het probleem volgens Broere is dat hulporganisaties niet realistisch communiceren. In de strijd om fondsen te werven wordt volgens hem een compleet irreëel beeld geschetst, dat hulporganisaties de problemen in de Derde Wereld kunnen oplossen. „En dat is niet waar”, zegt Broere. „De hulporganisaties moeten laten zien dat ze mensen daadwerkelijk helpen. Wat dat betreft hebben ze goud in handen. Zij kunnen de verhalen vertellen van de mensen van de partnerorganisaties in de ontwikkelingslanden waar ze mee werken.”

In de jongste Vice Versa stellen twee betrokkenen dat het hoog tijd wordt dat de hele ontwikkelingssector één front gaat vormen tegen criticasters. Reputatiestrateeg Bart Maussen vindt net als Broere dat hulporganisaties weer donateurs aan zich moeten binden. „Zij moeten ervaren dat ze belangrijk zijn als donateur. Mentaal aandeelhouderschap noem ik dat. En dat kun je met heel eenvoudige middelen bereiken.”

Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling, zegt in Vice Versa dat de nadruk weer moet komen te liggen op de mensen voor wie de hulp is bedoeld. „Ik kijk altijd met grote bewondering naar Artsen zonder Grenzen. Bij die organisatie draait het heel erg om de mensen, en dat weten ze ook heel goed duidelijk te maken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer