Wetenschap & techniek

Auto rijdt comfortabeler door elektromagnetisch veersysteem

Enthousiast wipt een donkerblauwe BMW op en neer in de werkplaats van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Het lijkt alsof de auto het dreunende ritme van de muziekinstallatie aan boord niet aankan. In werkelijkheid demonstreren Eindhovense onderzoekers hun nieuwe actieve veersysteem, dat ze samen met de Zweedse fabrikant SKF hebben ontwikkeld. Ze claimen met het elektromagnetische veersysteem een 60 procent comfortabeler rijgedrag.

12 April 2011 12:39Gewijzigd op 14 November 2020 14:30
Bart Gysen gaat promoveren op de nieuwe vering. Foto TU/e
Bart Gysen gaat promoveren op de nieuwe vering. Foto TU/e

Dat dansen is natuurlijk niet de bedoeling, vertelt ir. Bart Gysen, die op de nieuwe vering gaat promoveren. „Het laat wel zien wat onze vinding kan.” De auto kan de wielen onafhankelijk van elkaar razendsnel hoger of lager zetten.

De in het lab gemeten verbetering van het comfort is volgens Gysen ook op de weg haalbaar. Het systeem levert comfortabeler en veiliger auto’s op. De ingenieur denkt dan ook aan toepassing in ambulances. „Die kunnen vervolgens trillingsvrij en snel slachtoffers vervoeren.”

De bewegingen van de verschillende wielen moeten nog beter op elkaar worden afgestemd. Nu werken de veren nog te veel onafhankelijk van elkaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer