Pendelchauffeurs rusten nog te weinig
Chauffeurs van pendeldiensten naar vakantielanden rusten nog steeds minder dan de CAO voorschrijft. Dat blijkt uit een onderzoek eind vorig jaar in opdracht van Stichting Medibus, waarin werkgevers en vakbonden samenwerken.
Het Coronel Instituut, onderdeel van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, maakte de uitkomsten van het onderzoek dinsdag bekend. Vooral onderweg rusten chauffeurs te weinig. Ze zouden elf uur achter het stuur vandaan moeten, maar bijna driekwart begint al eerder te rijden: 42 procent rust onderweg minder dan acht uur.
Het onderzoek is een vervolg op een grote studie in 1996 en 1997. Ook toen bleken chauffeurs van pendelbussen te lang achter het stuur te zitten. Die conclusie leidde destijds tot het opnemen van langere rusttijden in de CAO.
Wel bleken de bestuurders zich grotendeels te houden aan de verplichte twaalf uur rust voorafgaand aan een pendelrit. Maar een groot deel komt niet altijd toe aan de verplichte 24 uur rust na afloop van een pendelrit. Ruim een op de vier (28 procent) ondervraagden zei „nooit of soms” zo veel uur uit te blazen.
De chauffeurs die sneller achter het stuur kropen, bleken eerder vermoeid. „We kunnen niet direct zeggen dat alle vermoeide chauffeurs ongelukken veroorzaken, maar het is natuurlijk wel ongezonder voor de chauffeurs”, aldus onderzoeker J. Sluiter van Coronel.
Volgens hem toont het onderzoek aan dat verscherpte CAO-bepalingen niet voldoende zijn. Het is ook zaak om naar de praktijk te kijken, aldus Sluiter.